Все частіше споживачі користуються послугами інтернет-магазинів, які стрімко розвиваються на українському ринку. На теперішній час, в умовах дії карантину, у зв’язку з поширенням на території України коронавірусу COVID-19,  більшість споживачів купують товари через інтернет-магазини.
З поширенням такого виду діяльності у споживачів виникає й чимало запитань та проблем, пов’язаних із тим, як повернути товар та отримати свої гроші, або що робити, якщо товар не підходить чи його якість не відповідає очікуваним сподіванням.

   При придбанні споживачами продукції поза торгівельними або офісними приміщеннями, продавець (або виконавець) зобов’язаний надати споживачеві документ, який засвідчує факт купівлі/продажу, тобто договір, який є підставою для виникнення взаємних прав та обов’язків. 
    Такий документ повинен містити інформацію: дату укладення договору, найменування та місцезнаходження продавця (виконавця), найменування продукції, ціну товару, якщо питання стосується послуг, то повинна бути наявна інформація про строк виконання робіт (надання послуг), інші істотні умови договору, які характерні для певного виду продукції або послуги, інформацію про права та обов’язки сторін договору.

У разі реалізації продукції, поза торгівельними або офісними приміщеннями, споживач має право розірвати договір, за умови повідомлення про це продавця (виконавця) протягом чотирнадцяти днів з дати одержання документа, який засвідчує факт здійснення правочину поза торговельними та офісними приміщеннями чи прийняття продукції, за умови, що така продукція є річчю, а прийняття чи доставка продукції відбувається пізніше часу одержання споживачем документа на їх продаж. Продавець, зі свого боку, повинен повернути сплачені гроші без затримки, не пізніше тридцяти днів з моменту повідомлення споживачем про розірвання договору. 
   Споживач має право не повертати продукцію до моменту повернення йому сплаченої суми, а також споживач повинен повідомити продавця (виконавця) про місце, де продукцію можна повернути.
   Крім того, договором може передбачатися, що продукція або результати робіт (послуг), які були надіслані поштою, повинні у разі розірвання договору також бути повернені поштою. Будь-які витрати пов’язані з поверненням продукції покладаються на продавця (виконавця). Продавець (виконавець) повинен відшкодувати витрати споживача у зв’язку з поверненням продукції.

   У разі розірвання договору, укладеного на відстані чи поза торгівельними або офісними приміщеннями, обов’язок споживача зберігати у себе товар припиняється по закінченні шістдесяти днів після його одержання. Якщо продавець не вживає заходів для повернення його собі протягом зазначеного періоду, такий товар переходить у власність споживача без виникнення зобов’язання з оплати його вартості. 
   Для здійснення права на розірвання договору, споживач повинен зберігати одержаний товар у незміненому стані.
Знищення, пошкодження або псування товару, що сталося не з вини споживача, не позбавляє його права на розірвання договору. Зменшення вартості товару внаслідок відкриття упаковки, огляду чи перевірки товару, не позбавляє права споживача на розірвання договору.

    Якщо всупереч вимогам споживача про повернення грошей за неякісний товар або ж його обмін на якісний, протягом установлених строків, споживачеві, за письмовою заявою, виплачується неустойка в розмірі одного відсотка вартості товару за кожний день затримки повернення грошей.

    Розрахунки за продані товари та надані послуги можуть здійснюватися готівкою або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, тощо) відповідно до законодавства. Разом з товаром, споживачеві в обов’язковому порядку видається розрахунковий документ установленої форми на повну суму проданої продукції, який засвідчує факт купівлі товару або надання послуги. 

Продаж товарів на замовлення та поза торговельними або офісними приміщеннями, проводиться із додержанням вимог правил продажу окремих видів продовольчих і непродовольчих товарів.
При доставці, прийнятого за допомогою засобів дистанційного зв’язку, замовлення непродовольчих товарів, на які нормативними документами встановлені гарантійні строки, споживачу передається технічний паспорт чи інший документ, що його замінює. У цих документах обов’язково робиться відмітка: про дату продажу (день доставки) та найменування суб’єкта господарювання, що виконав замовлення, яка завіряється штампом (печаткою) і підписом уповноваженої особи суб’єкта господарювання.
Уповноважена особа суб’єкта господарювання повинна в обов’язковому порядку проінформувати споживача про найменування та місцезнаходження підприємства, що здійснює функції суб’єкта господарювання щодо прийняття претензій від споживачів, а також проводить гарантійний ремонт, технічне обслуговування проданих товарів.

    Найчастіше порушення проявляються в тому, що суб’єкт господарювання, всупереч вимогам статей 12, 13 Закону України «Про захист прав споживачів» та вимогам Правил продажу товарів на замовлення та поза торговельними або офісними приміщеннями, не оформлює належним чином факт купівлі-продажу зі споживачем, а саме: не надає споживачеві документ, який засвідчує факт укладання договору, що надалі буде підставою для виникнення взаємних прав та обов’язків, а також не надає споживачеві необхідну, достовірну, своєчасну та доступну інформацію, яка передбачена законодавством про захист прав споживачів.

    Департамент муніципальних послуг та регуляторної політики Кам’янської міської ради інформує споживачів, що наявність вище зазначеного документа та інформації, споживачеві дасть можливість у подальшому, в разі виникнення проблем, відстоювати свої права. У разі відсутності зазначеного вище документа та інформації призводить до того, що територіальні управління захисту споживачів та органи місцевого самоврядування не в змозі виконати покладені функції щодо захисту прав споживачів та вжити заходів до таких суб’єктів господарювання, передбачених чинним законодавством.

Поділитися