АНАЛІЗ РЕГУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ

до проєкту рішення міської ради «Про встановлення місцевих

 податків та зборів на території Старокостянтинівської міської територіальної громади»

 

Аналіз регуляторного впливу проєкту рішення міської ради підготовлено на виконання вимог Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» з урахуванням вимог Постанови Кабінету Міністрів України від 11 березня 2004 року № 308 «Про затвердження методики проведення аналізу впливу та відстеження результативності регуляторного акта», зі змінами.

Проєкт рішення міської ради «Про встановлення місцевих податків та зборів на території Старокостянтинівської міської територіальної громади» розроблений відповідно до Податкового кодексу України з метою забезпечення дохідної частини бюджету Старокостянтинівської міської територіальної громади.

Регуляторний орган: Старокостянтинівська міська рада.

Розробник: управління економіки та фінансове управління виконавчого комітету Старокостянтинівської міської ради.

Контакти: тел. (03854) 3-13-61.

 

І. Визначення проблеми.

Проблема, яку передбачається розв’язати шляхом державного регулювання.

Відповідно до статті 10 та пункту 12.3 статті 12  Податкового кодексу України законодавчо закріплено право органів місцевого самоврядування приймати рішення про встановлення місцевих податків і зборів в межах своїх повноважень та в порядку, визначеному цим кодексом.

Згідно з п. 12.3 статті 12 сільські, селищні, міські ради в межах своїх повноважень приймають рішення про встановлення місцевих податків та зборів та податкових пільг зі сплати місцевих податків і зборів до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та/або зборів, та про внесення змін до таких рішень

Згідно п. 12.3.3 ст. 12 Податкового кодексу України копія прийнятого рішення про встановлення місцевих податків та зборів або про внесення змін до них надсилається в електронному вигляді у десятиденний строк з дня прийняття до контролюючого органу, в якому перебувають на обліку платники відповідних місцевих податків та зборів, але не пізніше 25 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та зборів або змін до них.

Враховуючи вимоги пунктів 12.3 та 12.3.4, статті 12 Податкового кодексу України рішення міської ради «Про встановлення місцевих податків та зборів на території Старокостянтинівської міської територіальної громади» повинно бути прийнято до 15 липня та офіційно оприлюднене до 25 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування встановлюваних місцевих податків і зборів або змін.

Проблема має вплив на суб’єкти господарювання, громаду, місцеву владу. Реформування країни не можливе без ефективного розвитку територіальних громад, який потребує відповідного фінансового забезпечення, безпосередньо залежного від способу наповнення місцевих бюджетів. Проблема, яку пропонується вирішити шляхом прийняття відповідного регуляторного акта, дуже важлива для всіх членів територіальної громади.

Цим проєктом рішення планується встановити на території Старокостянтинівської міської територіальної громади наступні місцеві податки та збори:

  1. податок на майно, в тому числі:
  • податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки;
  • транспортний податок;
  • плата за землю;
  1. єдиний податок;
  2. туристичний збір;
  3. збір за місця для паркування транспортних засобів.

Місцеві податки та збори зараховуються в повному обсязі до бюджету громади та є його бюджетно-формуючим джерелом, забезпечують дохідну частину бюджету, яка спрямовується на задоволення потреб територіальної громади.

Встановлення обґрунтованих ставок податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, плати за землю, транспортного податку, єдиного податку для суб’єктів господарювання, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності та віднесені до І та ІІ групи платників, туристичного збору та збору за місця паркування транспортних засобів дозволить суттєво зміцнити ресурсну базу місцевого бюджету.

Станом на 01.01.2024 року на території Старокостянтинівської міської територіальної громади обліковано 465 платників податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, які є власниками житлової та нежитлової нерухомості. Надходження від сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки у 2024 році склали 9491,5 тис. грн, в тому числі фізичними особами – 3953,5 тис. грн, юридичними особами – 5500,6 тис. гривень.

Надходження від сплати земельного податку за 2024 рік склали 22942,9 тис. грн, в т.ч.: юридичними особи на суму 20007,8 тис. грн, фізичні особи на суму 2935,1 тис. гривень.

Орендну плату за землю в 2024 році сплатили 248 платників у загальній сумі 20821,3 тис. грн, в т. ч.:юридичні особи у сумі 17609,4 тис. грн, фізичних осіб у сумі 3211,9 тис. гривень.

Також на обліку стоїть 1770 платників єдиного податку з них: 468 платників І групи, 680 платників ІІ групи та 622 платників ІІІ групи. Згідно законодавства проєкт рішення має вплив виключно для платників єдиного податку І та ІІ груп.

Єдиного податку за 2024 рік сплачено до бюджету громади 72935,3 тис. грн., з них юридичні особи у сумі 3428,0 тис. грн, фізичними особами у сумі 54637,0 тис. гривень та 16722,7 тис. грн. та 14870,3 тис. грн. від сплати єдиного податку сільськогосподарськими товаровиробниками.

Туристичного збору за 2024 рік надійшло 36,1 тис. грн., з них юридичними особами 1,5 тис. грн., фізичними особами – 34,6 тис. грн.

Виходячи з вищевикладеного, з метою виконання вимог Податкового кодексу України, недопущення суперечливих ситуацій, забезпечення дохідної частини бюджету громади, виконання Програми економічного та соціального розвитку Старокостянтинівської міської територіальної громади, міська рада має прийняти рішення міської ради «Про встановлення місцевих податків та зборів на території Старокостянтинівської міської територіальної громади».

Причини виникнення проблеми.

У разі не прийняття рішення міської ради «Про встановлення місцевих податків та зборів на території Старокостянтинівської міської територіальної громади», яке буде діяти з 1 січня 2026 року, відповідно до пункту 12.3.5 статті 12 Податкового кодексу України, такі податки до прийняття рішення справляються виходячи із норм Податкового кодексу із застосуванням їх мінімальних ставок, а плата за землю справляється із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування плати за землю, що в свою чергу спричинить втрати дохідної частини  бюджету громади.

Аналіз втрат до міського бюджету

Податок

У разі прийняття рішення Про місцеві податки та збори з 1 січня 2026 року

У разі не прийняття рішення Про місцеві податки та збори з 1 січня 2026 року

Відхилення

+;-

% ставка,

грн.

Надходження, грн.

% ставка, грн.

надходження

 

Податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки

0,25 - 1,5

9 491 497,83

0,25 - 1,5

8 947 827,50

-543 670,33

Земельний податок та орендна плата

0,03 - 12,0

43 764 167,82

0,03-12,0

31 630 747,00

-12 133 420,82

Єдиний податок

6,0 - 20,0

72 935 336,47

6,0 - 20,0

74 992 069,64

2 056 733,17

Туристичний збір

0,5 - 1,5

36 148,00

0,5 - 1,5

32 313,00

-3 835,00

 Разом

х

126 227 150,12

х

115 602 957,14

-10 624 192,98

Враховуючи те, що транспортний податок встановлюється Податковим кодексом та не підлягає регулюванню органами місцевого самоврядування, він буде справлятись виходячи з норм Податкового Кодексу у фіксованому розмірі – 25000 грн. за один об҆єкт оподаткування. Обсяг надходжень до місцевого бюджету не зміниться, тому втрати до бюджета по цьому податку не розраховувались. Разом з тим, у разі не прийняття рішення про встановлення транспортного податку міська рада порушить норми Податкового кодексу України в частині обов҆язкового встановлення цього податку.

Також в рішенні про місцеві податки та збори визначено ставки для збору за місця для паркування транспортних засобів, але надходжень до бюджету за 2015-2024 роки не було і тому розрахунки щодо надходжень по місцевих зборах у АРВ відсутні.

Кожен податок є важливою складовою доходів бюджету громади, оскільки забезпечує внесок у його наповнення. Згідно з бюджетним законодавством податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, земельний податок, транспортний податок та єдиний податок є джерелами надходжень бюджету за рахунок якого утримуються бюджетні установи, що забезпечують надання послуг населенню громади в галузях освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, культури, фізичної культури та спорту.

В разі прийняття рішення міської ради «Про встановлення місцевих податків та зборів на території Старокостянтинівської міської територіальної громади» очікується, що в бюджет громади надійдуть кошти  в сумі 126227,1 тис. грн.

Підтвердження важливості проблеми:

Важливість проблеми при затверджені місцевих податків і зборів полягає в необхідності наповнення бюджету громади та спрямування отриманих коштів від сплати податків на вирішення соціальних потреб територіальної громади та покращення інфраструктури.

При прийнятті рішення необхідно забезпечити баланс інтересів суб’єктів господарювання, громадян та органу місцевого самоврядування.

Таким чином, Старокостянтинівська міська територіальна громада, враховуючи пропозиції фізичних осіб - підприємців не підвищує ставки податків. Розміри ставок місцевих податків та зборів залишаються на рівні минулорічних та зміна розмірів нарахувань змінюється в зв’язку із збільшенням розміру мінімальної заробітної плати та прожиткового мінімуму.

 

Основні групи, на які проблема справляє вплив:

Групи ( підгрупи)

Так

Ні

Громадяни

так

 

Органи місцевого самоврядування

так

 

Суб’єкти господарювання, у тому числі суб’єкти малого підприємництва

так

 

  Обґрунтування неможливості вирішення проблеми за допомогою ринкових механізмів.

  Застосування ринкових механізмів для вирішення вказаної проблеми не є можливим, оскільки відповідно до Податкового кодексу України, органи місцевого самоврядування самостійно встановлюють і визначають порядок сплати місцевих податків і зборів відповідно до переліку і в межах установлених граничних розмірів ставок.

Обґрунтування неможливості вирішення проблеми за допомогою діючих регуляторних актів.

Зазначена проблема не можна бути вирішена за допомогою діючих регуляторних актів, оскільки ставки податків приймаються враховуючи вимоги Податкового кодексу України, а саме: у разі, якщо міська рада у термін до 15 липня не прийняла та до 25 липня не оприлюднила рішення про встановлення місцевих податків і зборів на наступний рік, такі податки справляються, виходячи з норми Податкового кодексу України, із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування таких місцевих податків та/або зборів.

Отже, з метою правового регулювання господарських і адміністративних відносин між органом місцевого самоврядування та суб’єктами господарювання, недопущення суперечливих ситуацій, безумовного виконання вимог Податкового кодексу України, вказана проблема потребує розв’язання шляхом прийняття рішення «Про встановлення місцевих податків та зборів на території Старокостянтинівської міської територіальної громади».

ІІ. Цілі державного регулювання

  Впровадження регуляторного акту дозволить забезпечити реалізацію державної політики в податковій сфері, зокрема, вимог Податкового Кодексу України, спрямовану на поповнення дохідної частини бюджету громади для забезпечення реалізації програми соціально-економічного розвитку міської територіальної громади.

  Основними цілями регулювання є:

врегулювання місцевих податків та зборів на території Старокостянтинівської міської територіальної громади відповідно до Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» та Податкового кодексу України;

встановлення доцільних і обґрунтованих розмірів ставок місцевих податків та зборів зокрема по податку на майно (податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, плати за землю, транспортного податку), по єдиному податку (фізичним особам 1 та 2 груп), туристичному збору та збору за місця для паркування транспортних засобів, відповідно до вимог Податкового кодексу України з урахуванням рівня платоспроможності громадян та суб’єктів господарювання та відповідно до потреб бюджету громади;

здійснення планування та прогнозування надходжень від місцевих податків та зборів при формуванні бюджету;

забезпечення необхідних надходжень до міського бюджету з метою забезпечення належного фінансування програм соціально-економічного  та культурного розвитку міста;

забезпечення відкритість процедури, прозорість дій органу місцевого самоврядування.

Відповідно до п. 12.3.5. ст. 12 Податкового Кодексу України, у разі, якщо сільська, селищна, міська рада не прийняла рішення про встановлення відповідних місцевих податків і зборів, що є обов’язковими згідно з нормами цього Кодексу, такі податки до прийняття рішення справляються виходячи з норм цього Кодексу із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування таких місцевих податків, тому рішення має бути вчасно прийняте, опубліковане та подане до контролюючого органу, в якому перебувають на обліку платники відповідних місцевих податків та зборів.

ІІІ. Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення цілей

1.Визначення альтернативних способів

 

Вид альтернативи

Опис альтернативи

Альтернатива 1

Не прийняття регуляторного акта

Альтернатива неприйнятна. У разі неприйняття проєкту рішення, відповідно до пункту 12.3.5 статті 12 Податкового кодексу України на території Старокостянтинівської міської територіальної громади застосовуватиметься мінімальна ставка місцевих податків та зборів, а плата за землю справлятиметься із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування плати за землю, що не дасть можливості наповненню бюджету в повному обсязі. Це негативно вплине на життєдіяльність громади, виконання програм, на своєчасність виплати заробітної плати, розрахунки за енергоносії, забезпеченість шкіл і дошкільних навчальних закладів дитячим харчування і т. д.

Альтернатива 2

Встановлення ставок податків згідно проєкту рішення

Застосування альтернативи є найбільш прийнятним. Забезпечує досягнення цілей державного регулювання повною мірою. Прийняття даного рішення забезпечить встановлення чітких та прозорих механізмів справляння та сплати місцевих податків і зборів на території громади та відповідне наповнення бюджету громади та забезпечення фінансової основи самостійності органу місцевого самоврядування. Ставки податків були обговорені та узгоджені консультаційно, на робочих нарадах та зустрічах.

Альтернатива 3

Встановлення максимальних ставок

Альтернатива неприйнятна так як установлення максимальної ставки податку для об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебуває у власності фізичних та/або юридичних осіб значно збільшить податкове навантаження на платників податку. При максимальній ставці податку на нерухоме майно 1,5% вартість 1 кв. м. об’єкта оподаткування становитиме 120,00 грн. (розмір мінімальної заробітної плати на 01.01.2025 року – 8000,00 грн., прогноз на 2026 рік – 9650,00 грн.). При максимальній ставці земельного податку 3% для громадян (під забудовою) ставка податку зросте.

Дана альтернатива призведе до загострення соціальної напруги серед мешканців громади, значно збільшить податкове навантаження на суб’єктів господарювання та створить соціальну напругу в громаді, що є неприйнятним.

 

2. Оцінка вибраних альтернативних способів досягнення цілей

  Оцінка впливу на сферу інтересів органу місцевого самоврядування

Вид альтернативи

Вигоди

Витрати

Альтернатива 1

Не прийняття регуляторного акта

Відсутні

Відсутні

Альтернатива 2 Встановлення ставок податків згідно проєкту рішення

Забезпечить відповідні надходження до бюджету міської ради від сплати місцевих податків і зборів.

Забезпечить виконання норм Податкового кодексу України щодо встановлення органами місцевого самоврядування місцевих податків та зборів.

Створить сприятливі фінансові можливості міської влади для задоволення соціальних та інших потреб громади.

Витрати пов’язанні з підготовкою, оприлюдненням та прийняттям регуляторного акту.

Альтернатива 3

Встановлення максимальних ставок

Забезпечить максимальні надходження до бюджету територіальної громади, що дасть змогу реалізувати більше проєктів, в тому числі соціальних.

Витрати пов’язані з публікацією об’яви щодо громадського обговорення проєкту та надання пропозицій

Оцінка впливу на сферу інтересів громадян

 Вид альтернативи

Вигоди

Витрати

Альтернатива 1

Не прийняття регуляторного акта

Відсутні

Відсутні

Альтернатива 2 Встановлення ставок податків згідно проєкту рішення

Сплата податків і зборів за обґрунтованими ставками. Встановлення  пільг по сплаті податків для окремих категорій громадян

Сплата податків за запропонованими ставками, що становитиме близько 126227,1 тис. грн.

Альтернатива 3

Встановлення максимальних ставок

Буде надано більше послуг, збудовано та відремонтовано дороги, будуть надані більш якісні послуги щодо благоустрою громади.

Платники не будуть мати змоги вчасно сплатити податки, що призведе до нарахування пені та застосування штрафних санкцій.

Оцінка впливу на сферу інтересів суб’єктів господарювання

Для обрахунків використовувались орієнтовні розрахункові дані внутрішнього обліку  управління економіки Старокостянтинівської міської ради станом на 01.01.2023 року

 

Показник

Великі

Середні

Малі

Мікро

Разом

Кількість суб’єктів господарювання, що підпадають під дію регулювання, одиниць

5

26

309

2573

2913

Питома вага групи у загальній кількості, відсотків

0,2%

1,1%

13,1%

85,6%

100,00%

Вид альтернативи

Вигоди

Витрати

Альтернатива 1

Не прийняття регуляторного акта

Сплата податків за мінімальними ставками, передбаченими Податковим кодексом України. Суб’єкти господарювання будуть сплачувати податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, земельний податок на 12677,1 тис. грн. менше

Відсутні

Альтернатива 2 Встановлення ставок податків згідно проєкту рішення

Забезпечує досягнення цілей державного регулювання. Сплата податків і зборів за обґрунтованими ставками та встановлення пільг по сплаті податків для окремих категорій громадян вдосконалить відносини між міською радою та суб’єктами господарювання, пов’язаних зі справлянням податків та зборів, оскільки враховані пропозиції суб’єктів підприємницької діяльності.

Дозволяє наповнювати місцевий бюджет власними надходженнями.

Суб’єкти господарювання будуть сплачувати  податки за запропонованими ставками

126 227,1 тис. грн.

Альтернатива 3

Встановлення максимальних ставок

Відсутні

Суб’єкти господарювання будуть сплачувати максимальні ставки, що призведе до соціальної напруги та можливо до зменшення їх кількості.

У зв’язку з наявністю суб'єктів господарювання великого і середнього підприємництва, що підпадають під дію регуляторного акту, зроблено розрахунок витрат на одного суб’єкта господарювання великого і середнього підприємництва, які виникають внаслідок дії регуляторного акта згідно Додатка 2 до Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта (Додаток 1 до АРВ).

 

Оцінка сумарних витрат, які будуть виникати у суб'єктів господарювання великого та середнього підприємництва, які виникають внаслідок дії регуляторного акта (згідно з додатком 1)

Сумарні витрати за альтернативами

Сума витрат, тис. гривень

Альтернатива 1. Сумарні витрати для суб’єктів господарювання  великого та середнього  підприємництва

-

Альтернатива 2. Сумарні витрати для суб’єктів господарювання великого та середнього підприємництва згідно з додатком 2 до Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта (рядок 11 таблиці «Витрати на одного суб’єкта господарювання  середнього підприємництва, які виникають внаслідок дії регуляторного акта»)

4058,8

Альтернатива 3. Сумарні витрати для суб’єктів господарювання великого та середнього  підприємництва

-

ІV. Вибір найбільш оптимального альтернативного способу досягнення цілей

Вартість балів визначається за чотирибальною системою оцінки ступеня досягнення визначених цілей, де:

4- цілі прийняття регуляторного акта, які можуть бути досягнуті повною мірою (проблема більше існувати не буде);

3- цілі прийняття регуляторного акта, які можуть бути досягнуті майже повною мірою (усі важливі аспекти проблеми існувати не будуть);

2- цілі прийняття регуляторного акта, які можуть бути досягнуті частково (проблема значно зменшиться, деякі важливі та критичні аспекти проблеми залишаться невирішеними);

1-цілі прийняття регуляторного акта, які не можуть бути досягнуті (проблема продовжує існувати).

 

Рейтинг  результативності

(досягнення цілей під час вирішення проблеми)

Бал результативності (за чотирибальною системою оцінки)

Коментарі щодо присвоєння відповідного бала

Альтернатива 1

Не прийняття регуляторного акта

1 - цілі прийняття регуляторного акта не можуть бути досягнуті (проблема продовжує існувати)

Така альтернатива є неприйнятною в зв’язку з тим, що в даному випадку відповідно до пункту 12.3.5 статті 12 Податкового кодексу України, місцеві податки і збори сплачуються платниками у порядку, встановленому Кодексом за  мінімальними ставками, що не сприятиме наповненню міського бюджету в можливих обсягах, що призведе до значних втрат міського бюджету, що в свою чергу не дозволить профінансувати заходи соціального, економічного, культурного розвитку, покращення благоустрою території громади.

Альтернатива 2 Встановлення ставок податків згідно проєкту рішення

3 - цілі прийняття регуляторного акта можуть бути досягнуті повною мірою (проблема більше існувати не буде)

Цілі прийняття регуляторного акта будуть досягнуті повною мірою; прийняття рішення відповідає вимогам чинного законодавства, приводить ставки по місцевим податкам і зборам у відповідність до вимог Податкового кодексу України

Прийняття даного рішення міської ради забезпечить досягнути встановлених цілей, чітких та прозорих механізмів справляння та сплати  місцевих податків та зборів на території громади та відповідне наповнення міського бюджету.

До бюджету надійде близько 126 227,1 тис. грн. які будуть спрямовані на соціально-економічно та культурний розвиток громади. Таким чином буде досягнута збалансованість інтересів громади та платників податків і зборів.

Альтернатива 3

Встановлення максимальних ставок

2- цілі прийняття регуляторного акта, можуть бути досягнуті частково (проблема зменшиться, але аспекти проблеми залишаться невирішеними)

Надмірне податкове навантаження на суб’єктів господарювання знівелює вигоди від збільшення дохідної частини бюджету, а саме може призвести до занепаду малого бізнесу.

Рейтинг результативності досягнення цілей

 

Рейтинг результативності

Вигоди (підсумок)

Витрати (підсумок)

Обґрунтування відповідного місця альтернативи у рейтингу

Альтернатива 2 Встановлення ставок податків згідно проєкту рішення

Вирішує проблему. Сплата податків за обгрунтованими ставками. Наповнення бюджету громади та спрямування фінансового ресурсу на соціально-економічний розвиток.

Сплата податків та зборів суб’єктів господарювання та громадянами за обгрунтованими ставками згідно рішення міської ради. Сплата податків та зборів за запропонованими ставками становитиме 126 227,1 тис. грн.

Цей регуляторний акт відповідає потребам у розв’язанні визначеної проблеми та принципам державної регуляторної політики. Затвердження цього регуляторного акта забезпечить поступове досягнення встановлених цілей. Наповнення бюджету громади, збереження кількості суб’єктів господарювання та робочих місць

Альтернатива 3

Встановлення максимальних ставок

Відсутні

Витрати пов’язані з публікацією оголошення щодо громадського  обговорення проєкту та надання пропозицій. Надмірне податкове навантаження на суб’єктів господарювання.

Не вирішує проблему по сплаті податків. Підвищує соціальну напругу.

Альтернатива 1

Не прийняття регуляторного акта

Відсутні

Витрати пов’язані з публікацією оголошення щодо громадського  обговорення проєкту та надання пропозицій.

Останнє місце у рейтингу, так як не вирішує проблему по сплаті податків. Зменшення надходжень до бюджету громади, підвищення соціальної напруги за причини погіршення якості життя громади

Переваги обраної альтернативи

 

Рейтинг

Аргументи щодо переваги обраної альтернативи/причини відмови від альтернативи

Оцінка ризику зовнішніх чинників на дію запропонованого регуляторного акта

Альтернатива 2 Встановлення ставок податків згідно проєкту рішення

Альтернатива є доцільною.

Цей регуляторний акт відповідає потребам у розв’язанні визначеної проблеми та принципам державної регуляторної політики.

Затвердження такого регуляторного акта забезпечить поступове досягнення встановлення цілей. Прийняття рішення забезпечить наповнення бюджету громади. Податкове навантаження для платників місцевих податків та зборів не буде надмірним. Прийняття рішення дасть можливість досягнути балансу інтересів органу місцевого самоврядування та платників місцевих податків і зборів

Зміни до чинного законодавства, зокрема:

Податкового кодексу України;

Бюджетного кодексу України;

Земельного кодексу України;

та інші законодавчі акти (зміна мінімальної заробітної плати, прожиткового мінімуму, тощо).

Альтернатива 3

Встановлення максимальних ставок

Дана альтернатива є неприйнятною.

Цілі прийняття регуляторного акта можуть бути досягнуті частково. Надмірне податкове навантаження на суб’єктів господарювання спричинить занепад малого бізнесу.

Зміни до Податкового кодексу України, Бюджетного кодексу України та інших законодавчих актів.

Альтернатива 1

Не прийняття регуляторного акта

Альтернатива є неприйнятною. У разі не прийняття регуляторного акту, податок справлятиметься по мінімальним ставкам, крім плати за землю, яка буде справлятись із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування плати за землю, що спричинить втрати дохідної частини бюджету і відповідно невиконання бюджетних програм.

Зміни до Податкового кодексу України, Бюджетного кодексу України та інших законодавчих актів.

Таким чином для реалізації обрано Альтернативу 2 - встановлення економічно обґрунтованих розмірів ставок місцевих податків і зборів, що є посильними для платників податків, та забезпечить фінансову основу самостійності Старокостянтинівської міської територіальної громади.

 

V. Механізми та заходи, які забезпечать розв’язання визначеної проблеми.

Відповідно до Податкового кодексу України органам місцевого самоврядування надано право самостійно встановлювати розмір місцевих податків і зборів в межах встановлених граничних розмірів ставок.

Основним механізмом, який забезпечить розв’язання визначеної проблеми, є встановлення місцевих податків і зборів. По кожному виду місцевого податку і збору визначаються платники податку, об’єкт оподаткування, база оподаткування, ставка податку, податковий період, порядок обчислення суми податку, строки сплати податку, порядок сплати податку, стоки та порядок подання звітності про обчислення і сплату податку, податкові пільги та порядок їх застосування.

При здійсненні регуляторної діяльності розглядаються пропозиції та зауваження до проєкту рішення. За результатами проведення розрахунків очікуваних витрат та вигод СПД, прогнозується, що прийняття зазначеного проєкту рішення дозволить забезпечити баланс інтересів суб’єктів господарювання, громадян та органу місцевого самоврядування, а його застосування буде ефективним для вирішення проблем, зазначеним в розділі І цього АРВ.

Заходи, які мають здійснити органи влади для впровадження даного регуляторного акта:

Розробка проєкту рішення Старокостянтинівської міської ради «Про встановлення місцевих податків та зборів на території Старокостянтинівської міської територіальної громади» та АРВ до нього з метою зауважень та пропозицій.

Проведення консультацій з суб’єктами господарювання.

Підготовка експертного висновку постійної відповідальної комісії щодо відповідності проекту рішення вимогам статей 4, 8 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".

Отримання висновку від Державної регуляторної служби України.

Прийняття рішення на пленарному засіданні сесії міської ради.

Оприлюднення рішення у встановленому законодавством порядку.

Проведення заходів з відстеження результативності прийнятого рішення.

Таким чином, впровадження регуляторного акта забезпечить дотримання норм чинного податкового законодавства органами державної податкової служби, органами місцевого самоврядування та суб’єктами господарювання.

VI. Оцінка виконання вимог регуляторного акта залежно від ресурсів, якими розпоряджаються органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи, які повинні проваджувати або виконувати ці вимоги

Бюджетні витрати на адміністрування регулювання суб’єктів малого підприємництва не підлягають розрахунку, оскільки встановлені нормами Податкового кодексу України. Органи місцевого самоврядування наділені повноваженнями встановлювати ставки місцевих податків та зборів не змінюючи порядок їх обчислення, сплати та адміністративні процедури.

До аналізу регуляторного впливу розроблено М-тест (Тест малого підприємництва), оскільки питома вага суб’єктів господарювання з суб’єктів числа загальної кількості суб’єктів господарювання, на яких поширюється дія регулювання становить 100  відсотків.

Тест малого підприємництва додається.

 

VІІ. Обґрунтування запропонованого строку дії регуляторного акта.

Регуляторний акт має безстроковий термін дії регуляторного акту (до прийняття нового рішення). В разі внесення змін до чинного законодавства України, в частині справляння місцевих податків та зборів, відповідні зміни будуть внесені до даного регуляторного акту.

Відповідно до підпункту 12.3.5 статті 12 Податкового кодексу України рішення про встановлення місцевих податків і зборів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування встановлюваних місцевих податків і зборів. У разі якщо до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування місцевих податків міська рада не прийняла рішення про встановлення місцевих податків, такі податки справляються із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування таких місцевих податків. Враховуючи норми Бюджетного та Податкового кодексів України, якщо в рішенні органу місцевого самоврядування про встановлення місцевих податків та/або зборів, а також податкових пільг з їх сплати не визначено термін його дії, таке рішення є чинним до прийняття нового рішення.

VІІІ. Визначення показників результативності дії регуляторного акта.

Виходячи з цілей державного регулювання для відстеження результативності регуляторного акта слід визначити не менше ніж три кількісних показника, які безпосередньо характеризують результативність дії регуляторного акта та підлягають контролю.

Прогнозними значеннями показників результативності регуляторного акта є:

  • розмір надходжень до бюджету територіальної громади від сплати місцевих податків та зборів;
  • кількість суб’єктів господарської діяльності – платників місцевих податків і зборів на яких поширюється дія акта;
  • розмір коштів і час, що витрачатимуться суб’єктами господарювання та/або фізичними особами, пов’язаними з виконанням вимог акта;
  • рівень поінформованості суб’єктів господарювання та/або фізичних осіб з основних положень акта.

Прогнозні показники результативності.

Назва показника

Одиниця виміру

Очікуваний розмір надходжень до бюджету у разі прийняття рішення про місцеві податки і збори

Розмір надходжень до бюджету громади, пов`язаних з дією акта

тис. грн.

126 227,1

Податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки

тис. грн

9491,5

Плата за землю та орендна плата

тис. грн

43764,1

Єдиний податок

тис. грн

72935,3

Туристичний збір

тис. грн

36,1

Кількість суб`єктів господарювання та/або фізичних осіб, на яких поширюватиметься дія акта

од.

2913

Розмір коштів, що витрачатимуться суб`єктами господарювання та/або фізичними особами, пов`язаними з виконанням вимог акта

тис.грн.

126 227,1

Час, що витрачатиметься суб`єктами господарювання та/або фізичними особами, пов`язаними з виконанням вимог акта, на одного суб’єкта

год.

2,5

Рівень поінформованості суб`єктів господарювання та/або фізичних осіб з основних положень акта

Оприлюднені повідомлення, проєкт рішення, АРВ:

- на офіційному сайті виконавчого комітету міської ради та в газетах «Наше місто» та «Життя Старокостянтинівщини»

 

Високий

 

ІХ. Визначення заходів, за допомогою яких здійснюватиметься відстеження результативності дії регуляторного акта.

 

Оцінка ефективності регуляторного акта буде здійснена за допомогою проведення базового, повторного відстеження результативності регуляторного акта.

Базове відстеження результативності регуляторного акта до набрання чинності цим регуляторним актом шляхом статистичного аналізу показників місцевих податків і зборів, що надходять до міського бюджету.

Повторне відстеження буде здійснюватися  через рік, але не пізніше двох років, після набрання чинності регуляторним актом.

Начальник управління економіки

виконавчого комітету міської  ради                                                     Альона ПАСІЧНИК

Додаток 1

до аналізу регуляторного впливу проєкту

рішення Старокостянтинівської міської

ради «Про встановлення місцевих податків

та зборів на території Старокостянтинівської

міської територіальної громади»

ВИТРАТИ

на одного суб’єкта господарювання великого і середнього підприємництва,

які виникають внаслідок дії регуляторного акта

П/н

Витрати

За перший рік

1

Витрати на придбання основних фондів, обладнання та приладів, сервісне обслуговування, навчання/підвищення кваліфікації персоналу тощо, гривень

0

2

Податки та збори (зміна розміру податків/зборів, виникнення необхідності у сплаті податків/зборів), грн

130550,00

3

Витрати, пов'язані із веденням обліку, підготовкою та поданням звітності державним органам, гривень

(середня заробітна плата на 2025 рік, згідно основних прогнозних макропоказників, становить 24389,00 грн.)

24389,00грн/160год

*2,5 год=381,1 грн

4

Витрати, пов'язані з адмініструванням заходів державного нагляду (контролю) (перевірок, штрафних санкцій, виконання рішень/приписів тощо), гривень

 

5

Витрати на отримання адміністративних послуг (дозволів, ліцензій, сертифікатів, атестатів, погоджень, висновків, проведення незалежних/обов'язкових експертиз, сертифікації, атестації тощо) та інших послуг (проведення наукових, інших експертиз, страхування тощо), гривень

-

6

Витрати на оборотні активи (матеріали, канцелярські товари тощо), гривень

0

7

Витрати, пов'язані із наймом додаткового персоналу, гривень

0

8

Інше (паливно-мастильні матеріали, зарплата водія), гривень

0

9

РАЗОМ (сума рядків: 1 + 2 + 3 + 4 + 5 + 6 + 7 + 8), гривень

130931,10

10

Кількість суб'єктів господарювання великого та середнього підприємництва, на яких буде поширено регулювання, одиниць

31

11

Сумарні витрати суб'єктів господарювання великого та середнього підприємництва, на виконання регулювання (вартість регулювання) (рядок 9 х рядок 10), гривень

4058864,1

Розрахунок відповідних витрат на одного суб’єкта господарювання

Вид витрат

У перший рік

Періодичні (за рік)

Витрати на придбання основних фондів, обладнання та приладів, сервісне обслуговування, навчання / підвищення кваліфікації персоналу тощо

0

0

грн.

Вид витрат

Витрати на сплату податків та зборів (змінених/нововведених) (за рік)

Податки та збори (зміна розміру податків/зборів, виникнення необхідності у сплаті податків/зборів)

130931,10

грн.

Вид витрат

Витрати* на ведення обліку, підготовку та подання звітності (за рік)

Витрати на оплату штрафних санкцій за рік

Разом за рік

Витрати, пов'язані із веденням обліку, підготовкою та поданням звітності державним органам (витрати часу персоналу)

381,10

0

381,10

грн.

Вид витрат

Витрати* на адміністрування заходів державного нагляду (контролю) (за рік)

Витрати на оплату штрафних санкцій та усунення виявлених порушень (за рік)

Разом за рік

Витрати, пов'язані з адмініструванням заходів державного нагляду (контролю) (перевірок, штрафних санкцій, виконання рішень/приписів тощо)

-

-

-

грн.

Вид витрат

Витрати на проходження відповідних процедур (витрати часу, витрати на експертизи, тощо)

Витрати безпосередньо на дозволи, ліцензії, сертифікати, страхові поліси (за рік - стартовий)

Разом за рік (стартовий)

Витрати на отримання адміністративних послуг (дозволів, ліцензій, сертифікатів, атестатів, погоджень, висновків, проведення незалежних/обов'язкових експертиз, сертифікації, атестації тощо) та інших послуг (проведення наукових, інших експертиз, страхування тощо)

0

0

0

грн.

Вид витрат

За рік (стартовий)

Витрати на оборотні активи (матеріали, канцелярські товари тощо)

-

грн.

Вид витрат

Витрати на оплату праці додатково найманого персоналу (за рік)

Витрати, пов'язані із наймом додаткового персоналу

0

Додаток

до аналізу регуляторного впливу

ТЕСТ

 малого підприємництва (М-Тест)

1. Консультації з представниками мікро- та малого підприємництва щодо оцінки впливу регулювання

Консультації щодо визначення впливу запропонованого регулювання на суб’єктів малого підприємництва та визначення детального переліку процедур, виконання яких необхідно для здійснення регулювання, проведено розробником у період з 10 березня 2025 р. по 28 березня 2025 р.

П/н

Вид консультації (публічні консультації прямі (круглі столи, наради, робочі зустрічі тощо), інтернет-консультації прямі (інтернет-форуми, соціальні мережі тощо), запити (до підприємців, експертів, науковців тощо)

Кількість учасників консультацій, осіб

Основні результати консультацій (опис)

1

Робочі наради та зустрічі (опитування)

3

Обговорено та запропоновано залишити розміри  ставок місцевих податків і зборів на рівні діючих ставок

2

Вид консультацій:

телефонному та усному режимі

14

Отримана інформація про  місцеві податки і збори  обговорено та запропоновано залишити розміри  ставок місцевих податків і зборів на рівні діючих ставок

2. Вимірювання впливу регулювання на суб’єктів малого підприємництва (мікро- та малі):

 кількість суб’єктів малого підприємництва, на яких поширюється регулювання: 2882 (одиниць), у тому числі малого підприємництва 309 (одиниць) та мікропідприємництва 2573 (одиниць).

питома вага суб’єктів малого підприємництва у загальній кількості суб’єктів господарювання, на яких проблема справляє вплив  98,7 % (відсотків)

 

3. Розрахунок витрат суб’єктів малого підприємництва на виконання вимог регулювання

 

П/н

Найменування оцінки

У перший рік (стартовий рік провадження регулювання)

Періодичні (за наступний рік)

Витрати за п'ять років

Оцінка "прямих" витрат суб'єктів малого підприємництва на виконання регулювання

1

Придбання необхідного обладнання (пристроїв, машин, механізмів)

0

0

0

2

Процедури повірки та/або постановки на відповідний облік у визначеному органі державної влади чи місцевого самоврядування

0

0

0

3

Процедури експлуатації обладнання (експлуатаційні витрати - витратні матеріали)

0

0

0

4

Процедури обслуговування обладнання (технічне обслуговування)

0

0

0

5

Інші процедури

(сплата податків та зборів), гривень

45850,00

0

0

6

Разом, гривень

45850,00

0

0

7

Кількість суб'єктів господарювання, що повинні виконати вимоги регулювання, одиниць

2882

   

8

Сумарно, гривень

132139700,00

0

0

Оцінка вартості адміністративних процедур суб’єктів малого підприємництва щодо виконання регулювання та звітування

(Для розрахунку вартості 1 людино-години використовується мінімальна заробітна плата, що згідно прогнозу у 2025 році становить 8000,00 грн та у погодинному розмірі 48,00 грн., відповідно до Бюджетної резолюції затвердженої Кабінетом Міністрів України)

9

Процедури отримання первинної інформації про вимоги регулювання

1 год. * 48,00=48,00

0

0

10

Процедури організації виконання вимог регулювання: Витрати часу на розроблення та організацію внутрішніх для суб’єкта господарювання процедур впровадження вимог регулювання

0,5 год. * 48,00=24,00

0

0

11

Процедури офіційного звітування

1,5 год. * 48,00=72,00

0

0

12

Процедури щодо забезпечення процесу перевірок

0

0

0

13

Інші процедури

Х

Х

Х

 

не передбачено

0

Х

0

14

Разом, гривень

144,00

0

0

15

Кількість суб’єктів малого підприємництва, що повинні виконати вимоги регулювання, одиниць

2882

   

16

Сумарно, гривень

415008,00

0

0

 

БЮДЖЕТНІ ВИТРАТИ

 на адміністрування регулювання для суб’єктів малого і мікропідприємництва

Бюджетні витрати на адміністрування регулювання суб’єктів малого підприємництва не підлягають розрахунку, оскільки встановлені нормами Податкового кодексу України. Органи місцевого самоврядування наділені повноваженнями лише встановлювати ставки місцевих податків (зборів), не змінюючи порядок їх обчислення, сплати та інші адміністративні процедури.

4. Розрахунок сумарних витрат суб’єктів малого підприємництва, що виникають на виконання вимог регулювання

 

Показник

Перший рік регулювання (стартовий), гривень

1

Оцінка «прямих» витрат суб’єктів малого підприємництва на виконання регулювання

132139700,00

2

Оцінка вартості адміністративних процедур для суб’єктів малого підприємництва щодо виконання регулювання та звітування

415008,00

3

Сумарні витрати малого підприємництва на виконання запланованого регулювання

132554708,00

4

Бюджетні витрати на адміністрування регулювання суб’єктів малого підприємництва

0

5

Сумарні витрати на виконання запланованого регулювання

132554708,00

 

5. Розроблення корегуючих (пом’якшувальних) заходів для малого підприємництва щодо запропонованого регулювання

На території Старокостянтинівської міської територіальної громади встановлені не максимально можливі ставки податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, земельного податку та орендної плати, єдиного податку та туристичного збору, встановлено додаткові пільги по податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.

На основі аналізу визначено, що зазначена сума платежів є прийнятною для субєктів малого підприємництва, а впровадження компенсаторних (погоджувальних) процедур не потрібно.

Поділитися