Підставою для нарахування земельного податку є: а) дані державного земельного кадастру; б) дані Державного реєстру речових прав на нерухоме майно; в) дані державних актів, якими посвідчено право власності або право постійного користування земельною ділянкою (державні акти на землю); г) дані сертифікатів на право на земельні частки (паї); ґ) рішення органу місцевого самоврядування про виділення земельних ділянок у натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв); д) дані інших правовстановлюючих документів, якими посвідчується право власності або право користування земельною ділянкою, право на земельні частки (паї); е) дані Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, визначеного у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку.
Ставки податку встановлюються за рішенням місцевих органів влади, з інформацією щодо ставок податків, встановлених кожним органом місцевого самоврядування в Україні, можна ознайомитись на офіційному вебпорталі ДПС України за посиланням https://tax.gov.ua/zakonodavstvo/podatki-ta-zbori/stavki-mistsevih-podatkiv-ta-zboriv/hmelnitska-oblast.
Базою оподаткування платою за землю є: нормативна грошова оцінка земельної ділянки з урахуванням коефіцієнта індексації; площа земельної ділянки, нормативну грошову оцінку якої не проведено.
Пільги: від сплати земельного податку звільняються: особи з інвалідністю першої і другої групи; фізичні особи, які виховують трьох і більше дітей віком до 18 років; пенсіонери (за віком); ветерани війни та особи, на яких поширюється дія Закону України від 22 жовтня 1993 року № 3551-XII «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»; фізичні особи, визнані законом особами, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.
Щороку до 1 липня платникам земельного податку надсилаються (вручаються) за місцем податкової адреси податкове повідомлення - рішення про сплату суми податку.
Обов’язок щодо сплати земельного податку виникає у фізичних осіб протягом 60 календарних днів з моменту вручення (отримання) повідомлення.
Фізичні особи, з використанням кваліфікованого електронного підпису, мають можливість переглянути сформовані податкові повідомлення-рішення щодо сум нарахованих їм податкових зобов’язань з податку на майно, в меню «ЕК для громадян» приватної частини Електронного кабінету, вхід до якого здійснюється за адресою: http://cabinet.tax.gov.ua, а також через офіційний вебпортал ДПС.
Однією з поширених причин не отримання податкових повідомлень-рішень з податку на майно є невідповідність податкової адреси фізичної особи її фактичному місцю проживання. Фізичні особи - платники податків зобов'язані подавати контролюючим органам відомості про зміну місця реєстрації протягом місяця з дня виникнення таких змін, шляхом подання відповідної заяви за встановленою формою (5ДР).
Після отримання податкового повідомлення-рішення на сплату земельного податку, платник має право звернутися до контролюючого органу за своїм місцем реєстрації у контролюючих органах або за місцем знаходження земельних ділянок для проведення звірки даних за письмовою заявою.
У разі виявлення розбіжностей між даними контролюючого органу та даними, підтвердженими платником податку на підставі оригіналів відповідних документів контролюючим органом проводиться перерахунок суми податку і надсилає (вручає) йому нове повідомлення-рішення, а попереднє повідомлення – рішення вважається скасованим.
Якщо у власності фізичної особи перебувають об’єкти нерухомості, що підлягають оподаткуванню, а податкове повідомлення-рішення не отримано, необхідно звернутися до контролюючого органу за своєю податковою адресою (місцем реєстрації) з письмовою заявою та правовстановлюючими документами для нарахування та сплати податку.
Звертаємо увагу, що Податковим кодексом України визначено, право контролюючого органу нарахувати (перерахувати) податкові зобов’язання з майнових податків за 1095 днів тобто за три податкові (звітні) періоди (роки).