Зміни щодо медичних послуг
11 лютого 2025 року Кабінет Міністрів України прийняв Постанову № 156 щодо коштів для окремих медичних послуг захисникам України, а саме:
Національна служба здоров'я України (НСЗУ) укладатиме договори щодо надання трьох основних груп медичних послуг:
• зубопротезування;
• планової стоматологічної допомоги;
• забору, кріоконсервації та зберігання репродуктивних клітин.
Послугою зубопротезування можуть скористатися:
• учасники бойових дій (визначені у пунктах 19-25 частини першої статті 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту");
• особи з інвалідністю внаслідок війни (визначені у пунктах 11-16 частини другої статті 7 того ж закону);
• військовослужбовці (визначені у підпункті 1 пункту 1 статті 3 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей").
Послугою планової стоматологічної допомоги можуть скористатися:
• учасники бойових дій (визначені в пунктах 19-25 частини першої статті 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту");
• особи з інвалідністю внаслідок війни (визначені в пунктах 11-16 частини другої статті 7 того ж закону);
• військовослужбовці (визначені в підпункті 1 пункту 1 статті 3 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей"), які проходять військову службу на території України та не набули статусу учасника бойових дій або статусу особи з інвалідністю внаслідок війни, але продовжують виконувати бойові завдання.
Послугою забору, кріоконсервації та зберігання репродуктивних клітин можуть скористатися:
• військовослужбовці, які проходять військову службу на території України;
• військовослужбовці, які виконують військовий обов'язок за межами України;
• особи рядового і начальницького складу служби цивільного захисту, особи начальницького складу управління спеціальних операцій Національного антикорупційного бюро, особи рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони;
• поліцейські, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, або виконують свої службові завдання в районах воєнних (бойових) дій.
Договори щодо зубопротезування та стоматологічної допомоги укладаються строком до 31 грудня поточного року. Договори щодо репродуктивних послуг також діють до кінця року, але не більше періоду воєнного стану (крім послуг зі зберігання).
Для отримання послуг потрібно звернутися до закладів охорони здоров'я із заявою та пред'явити паспорт, ідентифікаційний код і посвідчення учасника бойових дій, особи з інвалідністю внаслідок війни тощо.
Безоплатне зберігання репродуктивних клітин після припинення воєнного стану триватиме ще шість місяців. Якщо протягом цього терміну військовослужбовець не звернеться щодо продовження зберігання за власний рахунок або використання клітин, вони знищуються. У випадку загибелі військовослужбовця безоплатне зберігання продовжується протягом трьох років.
Фінансування здійснюється з державного бюджету через МОЗ та НСЗУ. Заклади охорони здоров'я зобов'язані вносити дані про надані послуги до електронної системи охорони здоров'я, не зазначаючи пільгову категорію пацієнтів.
Джерело: : Постанова Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2025 року №156
Зміни щодо реабілітації
(Постанова КМУ від 07 лютого 2025 року № 132)
Визначено, що на первинному рівні медичної допомоги реабілітаційна допомога надається:
• за адресою зареєстрованого/задекларованого місця проживання (перебування) (домашня реабілітація);
• у територіальних громадах (реабілітація в територіальній громаді);
• в амбулаторних реабілітаційних закладах або у складі мультидисциплінарних реабілітаційних команд;
• амбулаторними реабілітаційними закладами, що працюють разом з практиками (груповими практиками) первинної медичної допомоги.
Передбачена взаємодія лікарів, які надають первинну медичну допомогу, між собою та можливість направлення на реабілітаційну допомогу.
Реабілітаційна допомога на спеціалізованому рівні надається в амбулаторних або стаціонарних умовах мультидисциплінарними реабілітаційними командами:
• в палатах гострої реабілітації в закладах охорони здоров’я;
• у мобільному режимі;
• у стаціонарних відділеннях після гострої та довготривалої реабілітації в закладах охорони здоров’я або на базі санаторно-курортних закладів;
• в амбулаторних відділеннях після гострої та довготривалої реабілітації у закладах охорони здоров’я;
• в амбулаторних реабілітаційних закладах;
фахівцями з реабілітації, які надають реабілітаційну допомогу самостійно в амбулаторних умовах, в умовах амбулаторного реабілітаційного закладу або у вигляді домашньої реабілітації в післягострому та довготривалому реабілітаційних періодах.
Періодична підтримуюча реабілітаційна допомога може надаватися в стаціонарних або амбулаторних реабілітаційних закладах, відділеннях, підрозділах, фахівцями з реабілітації, які надають реабілітаційну допомогу самостійно, а також у вигляді домашньої реабілітації або реабілітації в територіальній громаді. У разі прийняття рішення мультидисциплінарною реабілітаційною командою про необхідність надання реабілітаційної допомоги фахівцем з реабілітації самостійно, лікар фізичної та реабілітаційної медицини формує направлення на реабілітаційну допомогу.
Реабілітаційна допомога при станах здоров’я з хронічним перебігом розпочинається після направлення лікаря або експертної команди з оцінювання повсякденного функціонування особи, або лікарсько-консультативної комісії.
Порядок також визначає особливості реабілітаційної допомоги у сфері охорони здоров’я фахівцем з реабілітації самостійно.
Такий вид допомоги передбачає надання реабілітаційної допомоги низького обсягу в амбулаторних умовах або у вигляді домашньої реабілітації на первинному або спеціалізованому рівні окремим фахівцем з фізичної терапії, ерготерапії, терапії мови і мовлення.
Самостійно надавати реабілітаційну допомогу можуть фахівці, які працевлаштовані в закладах охорони здоров’я або провадять господарську діяльність відповідно до законодавства України.
Для цього лікар, що надає первинну медичну допомогу, формує направлення з урахуванням стану здоров’я пацієнта.
Визначено, що Перелік станів здоров’я, за яких можливе надання реабілітаційної допомоги фахівцем з реабілітації самостійно на первинному рівні медичної допомоги, затверджується МОЗ.
В програмі терапії зазначаються мета та завдання реабілітації, а індивідуальний реабілітаційний план не складається, якщо допомогу надає фахівець з реабілітації самостійно на первинному рівні медичної допомоги:
- в амбулаторних умовах;
- у вигляді домашньої реабілітації.
Програма терапії складається фахівцем з реабілітації за участю особи, яка потребує реабілітації.
У програмі терапії визначається комплекс узгоджених видів, форм, зміст, обсяги та строки реабілітаційних заходів. Програма терапії розробляється та ведеться в електронній формі.
Основні завдання фахівців з реабілітації під час надання реабілітаційної допомоги самостійно:
- оцінювання необхідної та аналіз наданої реабілітаційної допомоги низького обсягу за напрямом (фізичної терапії, ерготерапії, терапії мови і мовлення);
проведення обстеження, оцінювання функціонування, встановлення діагнозу та інформування особи та/або її законних представників про результати;
залучення особи, яка потребує реабілітації, до визначення мети та завдань реабілітації;
складення програми терапії;
визначення можливості, необхідності, виду, форми та тривалості втручань;
визначення потреби в допоміжних засобах реабілітації, навчання їх використанню;
реабілітаційна допомога низького обсягу протягом післягострого або довготривалого періоду за відповідним напрямом терапії;
контроль, аналіз виконання програми терапії, за необхідності її коригування;
інформування особи, яка потребує реабілітації, про зміни в стані здоров’я, у функціонуванні особи, які можуть призвести до необхідності перегляду мети, завдань реабілітації, очікуваних результатів, обсягу реабілітаційної допомоги, зміни напряму терапії;
внесення до системи відповідних записів, які містять, зокрема, відомості щодо стану функціонування особи за національним класифікатором 030:2022 “Класифікатор функціонування, обмеження життєдіяльності та здоров’я”, відомості щодо реабілітаційних втручань відповідно до національного класифікатора 026:2021 “Класифікатор медичних інтервенцій”;
консультування та надання рекомендацій особі, яка потребує реабілітації, членам її сім’ї, законним представникам, особам, які здійснюють догляд, за необхідності іншим медичним працівникам та іншим фахівцям;
планування подальшого маршруту особи, яка потребує реабілітації, та визначення потреби в продовженні/зміні терапії.
Під час надання реабілітаційної допомоги самостійно фахівець з реабілітації в цілому відповідає за реабілітаційний процес протягом відповідного циклу.
Також передбачено, що потребу в допоміжних засобах реабілітації визначають мультидисциплінарна реабілітаційна команда або окремі фахівці з реабілітації. До складу реабілітаційної команди включається протезист-ортезист виробника допоміжних засобів реабілітації за вибором пацієнта.
Результати обстеження, зокрема потреба в допоміжних засобах реабілітації, відображаються в індивідуальному реабілітаційному плані. Якщо реабілітаційна допомога надається фахівцем з реабілітації самостійно, результати такого обстеження відображаються в програмі терапії.
Зміни щодо професійної адаптації ветеранів
Додано вид профадаптації: підготовка, перепідготовка та підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів.
Також тепер враховано рішення та рекомендації експертної команди з оцінювання повсякденного функціонування особи (що змінила МСЕК) як підстави для отримання послуги з адаптації та підтвердження інвалідності.
Джерело: Постанова КМУ від 07 лютого 2025 р. № 126.
«Варто: Єднання 2.0» — до 2 мільйонів гривень на освітні проєкти для ветеранів
Український ветеранський фонд разом із ГО «Єднання» підтримуватиме громадські об’єднання, що займаються захистом прав та інтересів ветеранів і їхніх сімей.
Основні деталі конкурсу «Варто: Єднання 2.0»
• Прийом заявок: 11–20 лютого 2025 року (до 23:59).
• Фінансування: від 500 000 до 1 000 000 грн.
• Учасники: громадські об’єднання із статусом юридичної особи (громадські організації або громадські спілки), які зареєстровані не пізніше ніж за один рік до подання заяви на участь та мають статус неприбуткової організації, до статутної діяльності яких належать питання захисту прав і свобод, задоволення суспільних, зокрема, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів ветеранів та членів їхніх сімей.
Підтримувані проєкти
• Навчання ветеранів та їхніх родин (професійні курси, IT, іноземні мови тощо).
• Не допускаються проєкти без професійного навчання (наприклад, підвищення фінансової грамотності, надання психологічної та правової допомоги, менторського супроводу та ін.).
На додаткове фінансування від ГО «Єднання» можуть претендувати проєкти, що мають такі складові, як::
• адвокація прав ветеранів;
• дослідження потреб ветеранів;
• соціальна інтеграція ветеранів;
• організаційний розвиток заявника.
Детальні умови конкурсу за покликанням.
Управління та списання військового майна
ВРУ 12.02.2025 прийняла за основу законопроєкт № 12373 від 31.12.2024 щодо вдосконалення механізмів управління та списання військового майна.
Пропонується можливість передавати вилучені озброєння та бойову техніку також і до Служби безпеки України. При цьому облік, інвентаризація, зберігання, списання, використання та передача військового майна, закріпленого за СБУ, здійснюються в спеціальному порядку, що визначається СБУ, а не КМУ.
Загалом пропонується дію Закону України «Про правовий режим майна у Збройних Силах України» поширити на СБУ.
Також вилучили уточнення, що списання військового майна проводять саме за актами технічного стану та інспекторськими посвідченнями.
Крім цього, законопроєкт передбачає. що:
військове майно (крім стрілецької зброї та об’єктів нерухомого майна), витрачене, використане та/або непридатне під час дії воєнного стану списується, незалежно від номенклатури служб забезпечення вартістю за одним актом до 100 тис. НМДГ (1 700 000 грн) без затверджень та погоджень з посадовими особами вищих рівнів, правоохоронними органами чи спеціальним правоохоронним формуванням у складі ЗСУ. Про списання такого військового майна командир в/ч за поданням комісії для списання військового майна видає наказ.
Службове розслідування щодо встановлення причин та обставин знищення (втрати), пошкодження, створення нестачі, дострокового зносу, перевитрати військового майна, погіршення або зниження його цінності може не призначатися у випадках, передбачених законом.
Правило про обов’язкове призначення розслідування у випадку порушення з боку особи пропонується виключити.
Єдиний акт списання в 30-денний строк подається на затвердження:
1. командиру в/ч, якщо вартість майна за один актом не перевищує 100 тис. НМДГ (1 700 000 грн);
2. командувачам або іншими керівникам органів військового управління, яким підпорядковані в/ч, якщо вартість майна за один актом перевищує 100 тис. НМДГ (1 700 000 грн).
Вони протягом до 20 днів від дня отримання акта, після перевірки правильності його оформлення та відповідності вимогам законодавства, затверджують його або відмовляють у затвердженні (із зазначенням причин та недоліків, які необхідно усунути).
Строк перегляду відмови після усунення недоліків і повторного подання — не більше 15 днів.
Крім цього, пропонуються зміни до Закону України «Про матеріальну відповідальність військовослужбовців та прирівняних до них осіб за шкоду, завдану державі»:
1. розслідування може НЕ призначатися, якщо шкоду завдано діями противника та/або у зв’язку з виконанням бойового (спеціального) завдання;
2. обов’язок СБУ — управляти військовим майном, закріпленим за СБУ.
Готується на друге читання.
Діяльність приватних нотаріусів у зонах бойових дій
Кабмін прийняв постанову № 131 від 07.02.2025 року, яка вже 12.02.2025 набула чинності. Постанова врегульовує діяльність приватних нотаріусів у зонах бойових дій.
Документ доповнює постанову № 164 від 28.02.2022 "Деякі питання нотаріату в умовах воєнного стану" пунктом 5.
Основна мета змін — захист архіву та документів нотаріального діловодства від можливого пошкодження чи знищення внаслідок бойових дій. Тепер ці зміни дозволяють переміщувати нотаріусам документи до безпечніших регіонів України в разі загрози.
Дія норми поширюється на території, де функціонують державні електронні інформаційні ресурси і які включені до переліку територій ведення бойових дій або тимчасово окупованих.
Мін'юст спільно з Нотаріальною палатою України ще працює над безпосередньою реалізацією положень постанови та розробленням детальних механізмів її впровадження. Конкретний порядок переміщення документів буде визначений Мін'юстом.
Детальніше за посиланням.
Застосування поліграфа для іноземців
КМУ 11.02.2025 затвердив постанову № 146, яка регламентує проведення психофізіологічного дослідження із застосуванням поліграфа під час спеціальної перевірки іноземців та осіб без громадянства.
Психофізіологічне дослідження із застосуванням поліграфа — це не шкідливе для життя і здоров’я людини опитування з використанням комп’ютерного технічного засобу, призначеного для реєстрації психофізіологічних реакцій, під час якого проводиться аналіз реакцій на психологічні стимули, представлені у формі варіантів відповідей, предметів, схем, фотографій тощо, що дає можливість виявити симуляцію і представити зареєстровані результати в аналоговій та/або цифровій формі.
Об'єкт дослідження — іноземці або особи без громадянства, які є кандидатами на заміщення посад осіб офіцерського складу, посад із доступом до державної таємниці або інших посад у визначених випадках.
Дія постанови поширюється на осіб, які проходять військову службу за контрактом у ЗСУ, ДССТ та НГУ.
Психофізіологічне дослідження проводитимуть поліграфологи Центру рекрутингу іноземців та осіб без громадянства із залученням профільних фахівців МОУ та НГУ.
Важливо, що дослідження здійснюватиметься мовою, якою володіє кандидат. Для проходження дослідження кандидати мають надати письмову згоду та не мати медичних протипоказань. При цьому незгода є підставою для відмови в прийнятті на військову службу. Таке дослідження здійснюється з метою з’ясування:
• законності перетину державного кордону та перебування на території України;
• фактів притягнення до адміністративної та кримінальної відповідальності, зокрема правопорушень проти миру і безпеки людства, тероризму та інших протиправних дій, які створюють загрозу життєво важливим інтересам України;
• наявність ознак або фактів вчинення розвідувальної, терористичної та іншої діяльності в інтересах іноземних держав;
• інші обставини.
За ініціативою СБУ або командування військової частини за погодженням із СБУ під час дії контракту таке дослідження може проводитися в межах спецперевірки іноземців.
Міністерству оборони та МВС надано місяць на оновлення нормативних актів після набуття чинності цією постановою. Детальніше за посиланням