Головна

 Реабілітація військовослужбовців у спеціальних закладах загальної середньої освіти

25 лютого ВРУ в цілому підтримала закон, який надає закладам освіти право надавати особам з особливими освітніми потребами та іншим, зокрема військовослужбовцям, особам, звільненим з військової служби, ветеранам війни, особам, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, реабілітаційні послуги (реабілітаційну допомогу). Таку допомогу можуть надавати спеціальні заклади загальної середньої освіти для осіб, що мають порушення зору чи слуху. Наразі закон очікує на підпис Президента.

Звільнення колишніх військовополонених від плати за оформлення паспорта громадянина України

25.02.2025 року Верховна Рада України прийняла закон про звільнення осіб, які перебували в місцях несвободи внаслідок збройної агресії проти України, від сплати адміністративного збору за оформлення паспорта громадянина України.
Після отримання паспорта можна звернутися до Комісії з питань встановлення факту позбавлення особи особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України та в подальшому скористатися всіма правами, передбаченими законом, зокрема безкоштовно оформити паспорт для виїзду за кордон.

 Зміни щодо сплати ЄСВ за військовополонених

27.02.2025 року Верховна Рада прийняла Закон про сплату єдиного соціального внеску (ЄСВ) Пенсійним фондом України за полонених. Це дозволить включити періоди перебування в полоні до страхового стажу.
Крім того, вони матимуть право на сплату ЄСВ за рахунок держави протягом шести місяців після звільнення. Також передбачається, що ЄСВ буде сплачуватися за весь період незаконного позбавлення свободи, включаючи час до набрання чинності цим законом.

 Направлення підрозділів ЗСУ до інших держав у період дії воєнного стану: зміни

25.02.2025 ВРУ повторно з пропозиціями Президента України прийняла законопроєкт № 12378 від 07.01.2025, який вносить зміни до Закону України "Про порядок направлення підрозділів Збройних Сил України до інших держав".
Передбачається, що в період дії воєнного стану підрозділи ЗСУ можуть направлятися до інших держав та перебувати на території таких держав з метою здійснення заходів, пов’язаних із забезпеченням національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії проти України, захисту її суверенітету та територіальної цілісності.
Рішення про таке направлення приймає Президент України, з одночасним поданням до ВРУ законопроєкту про схвалення такого рішення. До проєкту додається інформація про:
• завдання;
• загальну чисельність підрозділів;
• типи і склад їх озброєння та військової техніки;
• підпорядкованість;
• строки перебування та порядок можливого продовження їх;
• порядки заміни та утримання особового складу.
Крім цього, ст. 1 Закону України "Про Збройні Сили України" доповнюється новою частиною такого
"У період дії воєнного стану з’єднання, військові частини і підрозділи ЗСУ у визначеному порядку можуть направлятися до інших держав та перебувати на території таких держав з метою здійснення заходів, пов’язаних із забезпеченням національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії проти України, захисту її суверенітету та територіальної цілісності, а також реалізації права на самооборону відповідно до ст. 51 Статуту ООН".
Важливо! У період дії воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022, положення цього закону застосовуються до підрозділів ЗСУ, які до дня набрання ним чинності були направлені до іншої держави та перебували на її території з метою відсічі і стримування збройної агресії проти України.
За пропозицією Президента України з тексту законопроєкту були виключені норми, які встановлювали виняток, що ці зміни не будуть застосовуватись до випадків застосування підрозділів ЗСУ на території держави, що здійснює збройну агресію проти України, для відбиття такої агресії, оскільки це не може бути предметом регулювання відповідного Закону.
28.02.2025 закон передано на підпис Президенту (після вето).

 Компенсація витрат на страхування авто (автоцивілку)

Прийнято за основу проєкт Закону України про внесення змін до Закону України "Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів" щодо компенсації витрат певних категорій осіб. Поданий народними депутатами України — членами Комітету з питань фінансів, податкової та митної політики.
Законопроєкт передбачає
• Знижку 50% на страхову премію для осіб з інвалідністю внаслідок війни (ТЗ до 2500 см³ або 100 кВт).
• Перехідний період до 30.06.2025, коли ОСЦПВ для учасників бойових дій та осіб з інвалідністю внаслідок війни не є обов’язковим.
• Компенсацію шкоди, завданої учасниками бойових дій чи особами з інвалідністю внаслідок війни до 30.06.2025, через резервний фонд МТСБУ, з правом регресу в разі порушень (сп’яніння, відсутність прав, втеча з місця ДТП).
• Компенсацію страхової премії з держбюджету для учасників бойових дій та осіб з інвалідністю. Водночас передбачено, що після ДТП або отримання компенсації на два чи більше транспортні засоби втрачається право на компенсацію при укладенні договору страхування протягом наступного календарного року.
Також законопроєкт врегульовує:
документи, що підтверджують наявність міжнародного договору страхування, чинного на території іноземної держави, до якої їде водій;
відповідальність за недостовірні відомості.
25 лютого проєкт прийнято в першому читанні.

Залучення ветеранів до підготовки громадян України до національного спротиву

25 лютого 2025 прийнято за основу Законопроєкт 9421 від 26.06.2023. Його метою є впровадження в систему національного спротиву практичного досвіду, набутого ветеранами війни.
Також пропонується законодавчо закріпити роль Міністерства у справах ветеранів як одного з основних органів, що займається організацією початкової загальновійськової підготовки.

Зауваження: набуття навичок на основі бойового досвіду ветеранів війни є безумовним плюсом, проте ця норма не має альтернативи. З одного боку, це сприятиме інтеграції ветеранів у суспільство, а також високому рівню навичок здобувачів освіти. З іншого боку, незважаючи на великий досвід ветеранів війни, не можна недооцінювати знання та навички інших кваліфікованих фахівців у цій сфері, а також не враховувати різних можливих напрямів підготовки.
Пропонується додати Мінветеранів як один із основних органів, що займається організацією початкової загальновійськової підготовки. Відповідно до ст. 8 Порядку про проведення початкової загальновійськової підготовки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 5 грудня 2024 р. № 1393, до проведення початкової підготовки в межах повноважень залучаються МВС, Мінмолодьспорту, Мінветеранів, інші ЦОВВ. Тобто законодавством вже закріплена можливість долучення ветеранів до участі в проведенні початкової загальновійськової підготовки. Можна зробити дуальний висновок: або норма, яку пропонується додати, є повторюваною, або розширює участь ветеранів саме у формуванні державної політики у сфері освіти і науки в контексті початкової загальновійськової підготовки. Якщо мета — запровадити участь Мінветеранів у формуванні державної політики у сфері підготовки громадян для національного спротиву, то не зовсім зрозуміло, чому таке положення розповсюджується лише на початкову підготовку, але не на базову, що викладається у закладах вищої освіти.
Рекомендація Юридичної сотні: доопрацювати.

Проєкт закону щодо спорту ветеранів війни

Прийнято за основу 27 лютого 2025 року з доопрацюванням законопроєкт 12233 від 25.11.2024. Пропонується внести зміни до Закону України “Про фізичну культуру і спорт”, зокрема до статей 6 та 362, що передбачає уточнення повноважень Мінветеранів у сфері розвитку спорту ветеранів війни, встановлення механізму кроссекторальної співпраці державних органів, органів місцевого самоврядування, інститутів громадянського суспільства, а також розмежування повноважень та сфер відповідальності стосовно розвитку спорту ветеранів війни, їх фізичного та психологічного відновлення через залучення до занять спортом.
Запропонований законопроєкт сприятиме розвитку спорту ветеранів війни, а також їхній соціальній та психологічній реабілітації.
Зауваження: необхідно уточнити повноваження Мінветеранів для уникнення дублювання функцій з іншими органами виконавчої влади, особливо у сфері організації міжнародних спортивних заходів, оскільки деякі з повноважень можуть дублювати або втручатися в повноваження Мінмолодьспорту, а також доповнити законопроєкт нормами, що передбачають залучення місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування, національних спортивних федерацій та фізкультурно-спортивних товариств до розвитку спорту ветеранів війни, повернути повноваження у сфері фізичної культури і спорту Мінсоцполітики.

Поділитися

Контакти

Хмельницька область

м.Старокостянтинів, 

вул. Острозького, 41, 

індекс: 31100

тел: (038-54) 3-23-55

e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.