Головна

Зміни щодо визначення зв’язку інвалідності з пораненням чи іншим ушкодженням здоров’я

Відповідно до Постанови КМУ № 792, від 02 липня 2025 року, якщо ушкодження здоров’я від вибухонебезпечних предметів сталося на території населеного пункту, розташованій у межах тимчасово окупованих територій, факт встановлення зв’язку інвалідності з пораненнями чи іншими ушкодженнями здоров’я від вибухонебезпечних предметів можливий після деокупації. 

Як і раніше, заявник може обрати: звернутися із заявою про встановлення факту ушкоджень від вибухонебезпечних предметів самостійно в електронній формі або подати паперову заяву через ЦНАП. Однак тепер можливості представника ЦНАПу допомогти в такому випадку розширені: за наявності технічної можливості адміністратор центру на вимогу заявника складає заяву в електронній формі, друкує її та надає заявнику для перевірки та підписання.

Заява разом з необхідними документами приймається адміністратором центру виключно з формуванням електронної справи та не пізніше ніж протягом наступного робочого дня після її формування через електронний кабінет передається до міжвідомчої комісії. До запровадження технічної можливості для передачі справи через електронний кабінет заява разом із необхідними документами передається до Мінветеранів у паперовій формі не пізніше наступного робочого дня.

Якщо заява була подана через ЦНАП, копія відповіді заявнику надсилається до  центру.

Також оновлено зразок заяви щодо встановлення факту отримання ушкоджень здоров’я від вибухонебезпечних предметів внаслідок агресії рф. Відтепер до заяви постраждала людина може також додати Витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань про відкриття кримінального провадження стосовно факту ушкоджень здоров’я, одержаних від вибухонебезпечних предметів, та/або інші документи, які підтверджують залучення до кримінального провадження як потерпілої.

Нові проєкти, зареєстровані ВРУ в червні-липні

Розширення кола отримувачів грошового забезпечення військовослужбовців (№ 13427 від 26.06.2025)

Законопроєкт передбачає зміни до пункту 6 статті 9 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» щодо розширення кола отримувачів грошового забезпечення військовослужбовців.

Зокрема, пропонується в  разі відсутності особистого розпорядження на випадок полону грошове забезпечення виплачувати дружині (чоловіку), законним представникам малолітніх (неповнолітніх) дітей, повнолітнім дітям, які навчаються за денною формою в закладах професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, але не довше ніж до досягнення ними 23 років, дітям з з інвалідністю з дитинства (незалежно від віку) або їх законним представникам, а також батькам військовослужбовців (крім тих, які одержують від військовослужбовця аліменти, або  позбавлені батьківських прав, якщо ці права не були поновлені).

Наразі частку грошового забезпечення діти зниклих безвісти та полонених військовослужбовців отримують лише до 18 років, тому зміни є актуальними.

Рекомендація Юридичної сотні: підтримати.

Відповідальність за порушення правил військового обліку та законодавства про оборону та мобілізацію: зміни (№ 13350 від 05.06.2025)

Законопроєкт передбачає зміни щодо притягнення до адміністративної відповідальності в разі порушення правил військового обліку та законодавства про мобілізаційну підготовку та мобілізацію.

     1. Збільшення розміру знижки на сплату штрафу пропорційно дням його

2 календарні дні — не менше 10 % штрафу;

4 дні — не менше 20%;

6 днів — не менше 30 %;

8 днів — не менше 40 %;

10 календарних днів — не менше 50 % штрафу.

     2. У разі несплати штраф стягується примусово протягом 30 днів з дня набрання законної сили постановою і підтвердження, що ця особа:

·         отримує заробітну плату, яка є більшою за розмір мінімальної заробітної плати (МЗП) — 8000 грн — на суму накладеного штрафу,

·         або якщо особа має накопичення, що перевищують суму накладеного штрафу.

Примусово можна стягувати протягом календарного місяця лише суму наявних у такої особи коштів, що перевищує МЗП  — 8 000 грн (плюс розмір прожиткового мінімуму для відповідної категорії осіб, які перебувають на утриманні громадянина, який притягується до адміністративної відповідальності, якщо такі є). 

У разі неможливості примусового стягнення штрафу, протягом 3 місяців після настання обставин, що дозволяють застосовувати примусове стягнення, таку особу можна залучати до громадських робіт з метою заробітку необхідних для сплати штрафу коштів.

Зауваження: положення законопроєкту містять ризики поширення порушень громадянами України правил військового обліку та законодавства про мобілізаційну підготовку та мобілізацію. 

Рекомендація Юридичної сотні: відхилити

Кримінальна відповідальність за злочини, вчинені посадовими особами і військовослужбовцями ТЦК та СП стосовно громадян (№ 13365 від 12.06.2025)

Законопроєкт пропонує передбачити новий склад кримінальних правопорушень для посадових осіб і військовослужбовців ТЦК та СП за службову недбалість, перевищення влади або службових повноважень.

  1. Не виклик або несвоєчасний виклик швидкої медичної допомоги для надання першої медичної допомоги громадянину, коли є загроза його життю або здоров'ю під час перебування в ТЦК та СП. Якщо це призвело до  втрати працездатності особи більше ніж на 25 %, застосовувати обмеження волі,  а якщо до смерті — позбавлення волі.
  2. Застосування фізичної сили або знищення чи пошкодження майна громадян під час мобілізаційних заходів.
  3. Погроза вбивством або заподіяння тілесних ушкоджень чи побоїв під час мобілізаційних заходів.

Зауваження 

  1. Мобілізаційні заходи відбуваються не тільки в приміщенні та на території ТЦК та СП, тому диспозиція пропонованої статті не охоплює всіх випадків злочинної бездіяльності посадових осіб та працівників ТЦК та СП.
  2. Слід зауважити, що необхідно передбачити обовʼязок виклику швидкої допомоги не тільки у разі очевидної загрози життю та здоровʼю, а й на прохання, зважаючи на те, що певні хворобливі стани можуть бути неочевидними для стороннього спостерігача.
  3. Застосовуються оціночні поняття без їх визначення, наприклад “негативні наслідки”. Також має місце неузгодженість між НПА, оскільки в інших положеннях КК України застосовується поняття “стійка втрата працездатності”.
  4. Неналежним чином сформульовані санкції.

По-перше, ст. 51 КК України чітко визначає вичерпний перелік видів покарань, які можуть бути застосовані до особи, що вчинила злочин:

1) штраф;

2) позбавлення військового, спеціального звання, рангу, чину або кваліфікаційного класу;

2-1) позбавлення державної нагороди України;

3) позбавлення права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю;

4) громадські роботи;

5) виправні роботи;

6) службові обмеження для військовослужбовців;

7) конфіскація майна;

7-1) пробаційний нагляд;

8) арешт;

9) обмеження волі;

10) тримання в дисциплінарному батальйоні військовослужбовців;

11) позбавлення волі на певний строк;

12) довічне позбавлення волі.

Отже, компенсація вартості лікування чи пониження у військовому званні як покарання, що пропонує законопроєкт, буде суперечити іншим положенням КК України, що порушує принцип юридичної визначеності. 

По-друге, формулювання “якщо це призвело до негативних наслідків та сталої втрати працездатності особи більше ніж на 25 відсотків” не можуть міститись у санкції до статті. У такому разі є необхідність створити кваліфікований склад правопорушення та визначити окремий вид покарання за вчинене. 

Рекомендація Юридичної сотні: доопрацювати.

Кримінальна відповідальність за образу честі і гідності, погрозу військовослужбовцю: зміни (№ 13384 від 18.06.2025)

Законопроєкт пропонує перемістити положення про притягнення до кримінальної відповідальності за образу честі і гідності, погрозу військовослужбовцю з розділу правопорушень проти порядку проходження військової служби до розділу XV КК України, відтак дія розділу пошириться на військовослужбовців. 

А також пропонує передачу таких справ з метою розслідування від органів безпеки до Національної поліції України.  

Рекомендація Юридичної сотні: підтримати.

Посилення відповідальності за порушення порядку проведення мобілізації (№ 13393 від 20.06.2025)

Законопроєкт має на меті запровадити кримінальну відповідальність для працівників, посадових осіб та військовослужбовців ТЦК та СП за:

  • перевищення влади або службових повноважень, тобто умисне вчинення ними дій, які явно виходять за межі наданих прав чи повноважень, якщо вони завдали істотної шкоди правам, свободам, інтересам окремих громадян;
  • ті ж дії, якщо вони супроводжувалися насильством або погрозою застосування насильства, застосуванням зброї чи спеціальних засобів або були болісними і діями, що ображають особисту гідність потерпілого, за відсутності ознак катування;
  • ті ж дії, якщо вони спричинили тяжкі наслідки або були вчинені в умовах воєнного або надзвичайного стану.

Санкція за такі дії під час воєнного стану — позбавлення волі від 5 до 10 років. 

Зауваження: положення, запропоноване проєктом, передбачає застосування оціночних понять без їх тлумачення, що може призвести до складнощів правозастосування. Зокрема виникають питання, що буде вважатись істотною шкодою, тяжкими наслідками, дії, які явно виходять за межі наданих повноважень. Чинне законодавство передбачає виключно їх матеріальний вимір, водночас практика Верховного Суду постійно визначає, що тяжкі наслідки та істотна шкода в такому разі має полягати в майновому і немайновому вимірі. 

Також законопроєкт пропонує передбачити кримінальну відповідальність для представників ВЛК  у разі порушення проведення медичного огляду для визначення придатності за станом здоров’я до військової служби, що призвело до:

  • призову громадянина на військову службу (строкову, під час мобілізації, на особливий період);
  • прийняття на контрактну військову службу непридатного за станом здоров’я;
  • звільнення (відстрочки) від призову громадянина на військову службу;
  • звільнення громадянина з військової служби за станом здоров’я;
  • зміни умов проходження військової служби;
  • виключення з військового обліку.

Примітка: супровідні документи до законопроєкту не містять аналізу реальних спроможностей органів досудового розслідування щодо таких справ. 

Також законопроєкт пропонує доповнити Закон України “Про військовий 

обовʼязок і військову службу”  положеннями, що посадові особи, працівники, військовослужбовці ТЦК та СП зобов’язані діяти виключно в межах наданих повноважень, у спосіб, передбачений Конституцією і законами України, із дотриманням принципів законності, недопущення дискримінації, забезпечення прав і свобод людини і громадянина. 

Зауваження 

   1. Ст. 19 Конституції України передбачає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та в спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. П. 2 Положення про територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.02.2022 р. № 154 визначає, що ТЦК та СП у своїй діяльності керуються Конституцією та законами України, актами Президента України, постановами Верховної Ради України, актами Кабінету Міністрів України, наказами та директивами Верховного Головнокомандувача Збройних Сил, Міноборони, Міністра оборони, Головнокомандувача Збройних Сил, Генерального штабу Збройних Сил, іншими нормативно-правовими актами, цим положенням.

Тобто чинним законодавством це вже передбачено, водночас посадовими особами, працівниками та військовослужбовцями ТЦК та СП порушується. Дублювання положень законодавства не вирішить питання його порушення. 

   2. Відповідно до ч. 6 ст. 3 КК України зміни до законодавства України про кримінальну відповідальність можуть вноситися виключно законами про внесення змін до КК та/або до кримінального процесуального законодавства України, та/або до законодавства України про адміністративні правопорушення. Внесення змін одним законопроєктом і до КК України, і до Закону України “Про військовий обовʼязок і військову службу” порушує чинне законодавство.

Крім того, проект передбачає обов’язкову відео фіксацію проведення ВЛК. 

Відеофіксація здійснюється в режимі безперервного запису з початку проходження ВЛК до завершення. Запис відеофіксації зберігається протягом строку, визначеного КМУ, але не менше одного року. 

Запис додається посадовими особами, працівниками, військовослужбовцями ТЦК та СП до відповідної особової справи. Копія відеозапису може бути надана особі за її письмовою заявою, а також на запит правоохоронних органів або за рішенням суду.

Зауваження: слід передбачити відповідальність у разі порушення таких приписів законодавства. 

Рекомендація Юридичної сотні: доопрацювати.

Посилення штрафів за паркування на місцях для осіб з інвалідністю

(13426 від 26.06.2025)

Законопроєкт пропонує збільшити розмір штрафу за паркування на місцях для осіб з інвалідністю машин без встановленого знака "Водій з інвалідністю" та інформації щодо наявності інвалідності у формі QR-коду  до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Рекомендація Юридичної сотні: підтримати.

Посилення соціального захисту учасників бойових дій (№ 13433 від 27.06.2025)

Законопроєкт передбачає розширення пільг для учасників бойових дій, зокрема щодо:

-  першочергового безоплатного щорічного комплексного медичного обстеження та диспансеризації в закладах охорони здоров’я державної та комунальної форм власності;

-  права на безоплатні послуги із психологічної реабілітації та соціально-психологічної адаптації, зокрема із залученням членів сімей, з можливістю вибору надавача послуг.

Зауваження: враховуючи мету змін — соціальну підтримку Захисників/Захисниць України, зокрема в питаннях здоров'я та інтеграції в суспільство після завершення служби, доцільно передбачити вказані гарантії  і для осіб з інвалідністю внаслідок війни.

Крім того, реалізація законопроєкту потребуватиме витрат з Державного бюджету України, тому потребує погодження Міністерством фінансів України.

Рекомендація Юридичної сотні: підтримати після доопрацювання.

Соціальний захист членів сім’ї поліцейського, який загинув (помер) чи визнаний судом безвісно відсутнім або зник безвісти (13443 від 03.07.2025)

Законопроєкт передбачає, що родини поліцейських, які під час виконання службових обов’язків загинули (померли), зникли безвісти чи згодом визнані судом безвісно відсутніми, отримають право на пільги, гарантії та компенсації, передбачені законодавством.

Для отримання цих прав члени сімей повинні мати відповідне посвідчення. Його форму, порядок видачі та анулювання затверджуватиме Кабмін.

Законопроєкт також передбачає безоплатне медичне обслуговування для таких членів сімей у закладах охорони здоров’я МВС, а для дітей таких поліцейських — право вступу поза конкурсом до державних і комунальних вищих та професійно-технічних навчальних закладів України для навчання за рахунок коштів державного і місцевих бюджетів.


Висновок Юридичної сотні: підтримати законопроєкт.

Поділитися

Контакти

Хмельницька область

м.Старокостянтинів, 

вул. Острозького, 41, 

індекс: 31100

тел: (038-54) 3-23-55

e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.