Проєкт рішення
виконавчого комітету міської ради
м. Старокостянтинів
Про встановлення вартості
проїзду пасажирів на міських
маршрутах загального користування
Розглянувши звернення Старокостянтинівської міської спілки приватних перевізників, яке зареєстроване у виконавчому комітеті міської ради 23 грудня 2024 року за № 63/7501-23/2024, про перегляд діючого тарифу на перевезення пасажирів на міських маршрутах загального користування, з метою забезпечення стабільної роботи перевізників і надання якісних послуг населенню, відповідно до законів України «Про автомобільний транспорт», «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності, наказу Міністерства транспорту та зв’язку України від 17 листопада 2009 року № 1175 «Про затвердження Методики розрахунку тарифів на послуги пасажирського автомобільного транспорту», керуючись статтею 28 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», виконавчий комітет міської ради
ВИРІШИВ:
- Встановити з 10 березня 2025 року вартість проїзду пасажирів на міських маршрутах загального користування:
у звичайному режимі руху - 15 гривен 00 копійок;
для дітей шкільного віку на період навчального року (крім учнів шкіл м. Старокостянтинів, які проживають в мікрорайоні Вокзал ІІ) та учнів Старокостянтинівського аграрно-промислового ліцею – 7 гривень 50 копійок (щоденно, крім неділі).
- Фінансовому управлінню виконавчого комітету міської ради (Валентина КАМІНСЬКА) передбачити в бюджеті Старокостянтинівської міської територіальної громади асигнування на компенсаційні виплати за пільговий проїзд автомобільним транспортом загального користування окремих категорій громадян, дітей шкільного віку та учнів Старокостянтинівського аграрно-промислового ліцею.
3. Управлінню соціального захисту населення виконавчого комітету міської ради (Наталія КОТ) забезпечити автомобільним перевізникам компенсаційні виплати за пільговий проїзд автомобільним транспортом загального користування окремих категорій громадян, дітей шкільного віку та учнів Старокостянтинівського аграрно-промислового ліцею.
4. Визнати таким, що втратило чинність, рішення виконавчого комітету міської ради від 25 серпня 2022 року № 289 «Про встановлення вартості проїзду пасажирів на міських маршрутах загального користування».
5. Контроль за виконанням цього рішення покласти на заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів Старокостянтинівської міської ради Володимира БОГАЧУКА.
Міський голова
Аналіз регуляторного впливу
до проєкту рішення виконавчого комітету Старокостянтинівської міської ради
«Про встановлення вартості проїзду пасажирів на міських маршрутах загального користування»
Назва регуляторного акта: «Про встановлення вартості проїзду пасажирів на міських маршрутах загального користування».
Регуляторний орган: виконавчий комітет Старокостянтинівської міської ради.
Розробник документа: управління житлово-комунального господарства та інфраструктури виконавчого комітету Старокостянтинівської міської ради. Контактний телефон: 0385432135.
I. Визначення проблеми
Діючий тариф на перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування, затверджений рішенням виконавчого комітету міської ради від 25 серпня 2022 року № 289 у розмірі 12 грн. 00 коп. за одну поїздку та введений в дію 01 вересня 2022 року. На даний час підвищилась плата по обов’язковим платежам до бюджетів усіх рівнів, ціни на запчастини, що є складовими собівартості проїзду. Така ситуація негативно вплинула на організацію роботи пасажирського транспорту міста.
Відповідно до п.1.6. Методики розрахунку тарифів на послуги пасажирського автомобільного транспорту, затвердженої наказом Міністерства транспорту України від 17.11.2009 № 1175 «Про затвердження Методики розрахунку тарифів на послуги пасажирського автомобільного транспорту», перегляд тарифів повинен здійснюватися у зв’язку зі зміною умов виробничої діяльності та реалізації послуг, що не залежать від господарської діяльності перевізників.
В зв'язку із відсутністю водіїв, які мобілізовані, автомобільні перевізники змушені тимчасово призупиняти надання послуг по перевезенню пасажирів. В свою чергу, це негативно впливає на їх господарську діяльність в частині недоотримання прогнозованих доходів, що в свою чергу призводить до виникнення заборгованості по сплаті встановлених чинним законодавством обов’язкових податків, зборів та ставить під загрозу їх подальше функціонування.
На даний час маршрутна мережа м. Старокостянтинів нараховує 10 маршрутів. Перевезення пасажирів здійснюється 11 приватними перевізниками по 19 графіках руху.
Протягом багатьох років оновлення транспортних засобів не проводилось, власники автобусів змушені були прикладати значних зусиль для покращання їх технічного стану власними силами, але відсутність обігових коштів примушує постійно скорочувати витрати на ремонт рухомого складу та утримання матеріально-технічної бази. Значний знос рухомого складу може призвести до скорочення кількості автобусів на маршрутах міста і призупинення роботи на деяких маршрутах. За заявами автомобільних перевізників розірвано 3 договори на перевезення пасажирів.
Як наслідок, несвоєчасно, неякісно і не в повному обсязі надаються послуги з перевезення пасажирів на міських маршрутах загального користування, що призводить до недотримання вимог Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18.02.1997 № 176. Власники транспортних засобів (автобусів) не в змозі забезпечити своєчасний поточний ремонт транспортних засобів та оновити рухомий склад, що необхідно для підтримання на належному рівні надання послуг з перевезення пасажирів.
Діючий тариф не відшкодовує витрат автомобільних перевізників з перевезення пасажирів на маршрутах загального користування. У зв’язку з цим виникла необхідність переглянути вартість проїзду пасажирів в міському пасажирському транспорті.
Розрахунок планового тарифу на послуги пасажирського автомобільного транспорту проведено перевізниками відповідно до Методики, затвердженої наказом Міністерства транспорту та зв’язку України від 17.11.2009 № 1175 «Про затвердження Методики розрахунку тарифів на послуги пасажирського автомобільного транспорту» по нормативних витратах.
Відповідно до статті 28 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить встановлення в порядку і межах, визначених законодавством, тарифів на транспортні послуги.
Прийняття даного регуляторного акта та встановлення економічно обґрунтованого розміру тарифу з перевезення пасажирів автомобільним транспортом на міських маршрутах загального користування надасть можливість стабілізувати роботу перевізників, які працюють у сфері пасажирських перевезень, вчасно виплачувати заробітну плату, сплачувати податки до бюджету, поновлювати основні фонди, та забезпечить регулярність руху автобусів на міських маршрутах, підвищить якість надання послуг з перевезень пасажирів.
Визначення основних груп (підгруп), на які проблема справляє вплив:
Групи (підгрупи) |
Так |
Ні |
Громадяни |
Так |
|
Держава |
Так |
|
Суб’єкти господарювання, |
Так |
|
у тому числі суб’єкти малого підприємництва* |
Так |
II. Цілі державного регулювання
Метою прийняття рішення виконавчого комітету Старокостянтинівської міської ради «Про встановлення вартості проїзду пасажирів на міських маршрутах загального користування» є:
- приведення тарифу на перевезення пасажирів у міському пасажирському автотранспорті в Старокостянтинівській міській територіальної громади до економічно обґрунтованого рівня;
- забезпечення якісного та безпечного функціонування автомобільного транспорту загального користування;
- сприяння розвитку ринкової інфраструктури пасажирського автотранспорту;
- покращення рівня обслуговування пасажирів, фінансового стану автомобільних перевізників.
III. Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення цілей
- Визначення альтернативних способів.
Вид альтернативи |
Опис альтернативи |
Альтернатива 1 Відсутність регулювання |
Збереження діючого тарифу на перевезення пасажирів на міських маршрутах загального користування в м. Старокостянтинів. |
Альтернатива 2 Компенсація з міського бюджету різниці між економічним розрахунковим тарифом та діючим |
Для відшкодування збитків перевізниам необхідно передбачити у бюджеті громади додатково крім витрат на компенсацію за пільгове перевезення громадян витрати на компенсацію різниці між економічно обгрунтованим тарифом та діючим. |
Альтернатива 3 Прийняття регуляторного акту |
Підвищення тарифу на послугу з перевезення пасажирів на міських маршрутах загального користування до економічно обгрунтованого рівня. |
- Оцінка вибраних альтернативних способів досягнення цілей
Оцінка впливу на сферу інтересів держави
Вид альтернативи |
Вигоди |
Витрати |
Альтернатива 1 |
Відсутність соціальної напруги в суспільстві |
При діючому тарифі перевізники вимушені будуть зупинити свою роботу (перевезення пасажирів на маршрутах загального користування). Виникне неохідність запровадження комунального транспорту. Для забезпечення мінімальної потреби у перевезенні пасажирів необхідно придбати 9 автобусів. Вартість 1 автобуса складає 3650000 грн.(9*3650000=32850000 грн). Планові видатки з бюджету громади на пільгове перевезення пасажирів у 2025 році становить 8200000 грн. Загальна потреба фінансування для перевезення пасажирів з бюджету громаді становить 41100000 грн. |
Альтернатива 2 |
Задоволення потреб перевізників та пасажирів |
Додаткове навантаження на бюджет громади у сумі 10402500 грн. (9500 чол. щоденне середнє перевезення*365 днів*3 грн.(різниця між діючим тарифом та прийнятим). |
Альтернатива 3 |
Приведення тарифу з перевезення пасажирів у міському пасажирському автотранспорті в Старокостянтинівській міській територіальній громаді до економічно обґрунтованого рівня. Збереження ринку соціально важливої послуги пасажирських перевезень на міських автобусних маршрутах загального користування. Забезпечення безпечного функціонування автомобільного транспорту загального користування. Підвищення рівня обслуговування пасажирів, фінансового стану перевізників. Збільшення ефективності використання рухомого складу. |
Витрати часу та матеріальних ресурсів для підготовки та відстеження результативності регуляторного акту. Виникне потреба у збільшені компенсації з бюджету громади за пільговий проїзд громадян. |
Оцінка впливу на сферу інтересів громадян
Вид альтернативи |
Вигоди |
Витрати |
Альтернатива 1 |
Збереження діючих тарифів, тобто витрати на проїзд залишаються незмінними. |
Погіршення якості, безпеки перевезень, зменшення кількості транспорту, що призведе до недостатньої кількості транспортних засобів у місті для забезпечення потреб населення у пасажирських перевезеннях. |
Альтернатива 2 |
Збереження діючих тарифів, тобто витрати на проїзд залишаються незмінними. |
Відсутні |
Альтернатива 3 |
Забезпечення організації пасажирських перевезень відповідноо до потреб мешканців міста. Підвищення якості перевезення пасажирів. |
Збільшення витрат на проїзд. |
Оцінка впливу на сферу інтересів суб’єктів господарювання
Показник |
Великі |
Середні |
Малі |
Мікро |
Разом |
Кількість суб’єктів господарювання |
- |
- |
- |
2573 |
2573 |
Кількість суб’єктів господарювання, що підпадають під дію регулювання, одиниць |
- |
- |
- |
11 |
11 |
Питома вага групи у загальній кількості, % |
- |
- |
- |
0,43% |
0,43% |
Вид альтернативи |
Вигоди |
Витрати |
Альтернатива 1 |
Відсутня |
Припинення господарської діяльності автомобільних перевізників. |
Альтернатива 2 |
Забезпечення пасажиропотоку на існуючому рівні. |
Відсутні |
Альтернатива 3 |
Забезпечення балансу інтересів перевізників, що обслуговують міські маршрути загального користування та пасажирів; - приведення тарифу на перевезення пасажирів у міському пасажирському автотранспорті в Старокостянтинівській міській територіальній громаді до економічно обґрунтованого рівня; - збереження ринку соціально важливої послуги пасажирських перевезень на міських автобусних маршрутах загального користування; - забезпечення безпечного функціонування автомобільного транспорту загального користування; - підтримання рівня обслуговування пасажирів, фінансового стану перевізників; - збільшення ефективності використання рухомого складу. |
Можливість придбання нових транспортних засобів та покращення рівня обслуговування пасажирів. |
IV. Вибір найбільш оптимального альтернативного способу досягнення цілей
Вартість балів визначається за чотирибальною системою оцінки ступеня досягнення визначених цілей, де:
4 - цілі прийняття регуляторного акта, які можуть бути досягнуті повною мірою (проблема більше існувати не буде);
3 - цілі прийняття регуляторного акта, які можуть бути досягнуті майже повною мірою (усі важливі аспекти проблеми існувати не будуть);
2 - цілі прийняття регуляторного акта, які можуть бути досягнуті частково (проблема значно зменшиться, деякі важливі та критичні аспекти проблеми залишаться невирішеними);
1 - цілі прийняття регуляторного акта, які не можуть бути досягнуті (проблема продовжує існувати).
Рейтинг результативності (досягнення цілей під час вирішення проблеми) |
Бал результативності (за чотирибальною системою оцінки) |
Коментарі щодо присвоєння відповідного бала |
Альтернатива 1 |
1 |
Залишення вартості проїзду в міському транспорті загального користування на існуючому рівні призведе до отримання перевізниками збитків від основного виду діяльності, що призведе до скорочення ведення їх господарської діяльності або взагалі закриття, але забезпечить пасажиропотік на існуючому рівні та часткову задоволеність громадян у транспортних послугах |
Альтернатива 2 |
2 |
Альтернатива для перевізників і пасажирів прийнята, проте є непідйомною для бюджету громади |
Альтернатива 3 |
4 |
Забезпечення балансу інтересів перевізників, що обслуговують міські маршрути загального користування, пасажирів та органу місцевого самоврядування. При впровадженні цієї альтернативи будуть будуть створені умови для реалізації вимог статті 10 Закону України «Про автомобільний транспорт», а саме тарифна політика на автомобільному транспорті має задовільняти підприємницький інтерес, забезпечувати розвиток автомобільного транспорту, стимулювати впровадження новітніх технологій перевезень,застосування сучасних типів транспортних засобів |
Рейтинг результативності |
Вигоди (підсумок) |
Витрати (підсумок) |
Обґрунтування відповідного місця альтернативи у рейтингу |
Альтернатива 1 |
Забезпечення пасажиропотоку на існуючому рівні |
Додаткове фінансове навантаження на автомобільних перевізників, погіршення якості надання послуг з перевезення пасажирів |
Альтернатива є неприйнятною з точки зору складної економічної ситуації, що склалася на ринку міських перевезень. Єдиною перевагою стануть незмінні витрати громадян на проїзд у громадському транспорті, та це призведе до збитковості самих пасажирських перевезень і як наслідок до погіршення якості надання послуг перевізниками, часткової чи повної зупинки надання послуг з перевезення пасажирів. |
Альтернатива 2 |
Автомобільний перевізник отримує дохід від діяльності. Витрати пасажирів на послуги з перевезення залишаються без змін. |
З бюджету громади необхідно відшкодувати 8200000 грн. та Різницю між діючим та прогнозуючим тарифом 10402500 грн. |
Перевагою стане задоволення потреб громади і перевізників і пасажирів, проте бюджет громади вже несе суттєві витрати компенсуючи витрати за пільгові перевезення, а також часткво витрати за перевезення учнів у міських автобусах. Бюджет громади не спроможний нести додаткові навантаження по перевезенню пасажирів. |
Альтернатива 3 |
Автомобільний перевізник отримує дохід від надання послуг з перевезення пасажирів, покращення надання послуг, можливість оновлення автомобільного парку. Забезпечення безпечного функціонування автотранспорту загального користування |
Для автомобільних перевізників-сбалансованність витрат. Для громадян-збільшення вартості проїзду на маршрутах загального користування. |
Прийняття цього регуляторного акту забезпечить: -приведення тарифу з перевезення пасажирів у міському пасажирському автотранспорті в Старокостянтинівській міській територпіальній громаді до економічно обгрунтованого рівня; - збереження ринку соціально важливої послуги пасажирських перевезень на міських автобусних маршрутах загального користування; -безпечне функціонання автомбільного транспорту загального користування; - підтримка рівня обслуговування пасажирів |
Рейтинг |
Аргументи щодо переваги обраної альтернативи/причини відмови від альтернативи |
Оцінка ризику зовнішніх чинників на дію запропонованого регуляторного акта |
Альтернатива 1 |
Відмова . Даний варіант призведе до збиткової роботи перевізників та зупинки роботи маршрутів загального користування |
- |
Альтернатива 2 |
Відмова. Бюджет громади витрачає кошти для покриття втрат від перевезення пасажирів – пільговиків та пільгового перевезення учнів та неохідно додатково передбачити вилатки на відшкодування різниці в тарифі (додаткове навантаження). |
- |
Альтернатива 3 |
Вирішує значну частину проблемних питань з перевезення пасажирів. |
Зміни умов виробничої діяльності та реалізації послуг, що не залежать від господарської діяльності перевізників. |
- Механізми та заходи, які забезпечать розв’язання визначеної
проблеми
Механізмом, що забезпечує розв’язання визначеної регуляторним актом проблеми є встановлення економічно обгрунтованих тарифів з перевезення пасажирів у міському пасажирському транспорті Старокостянтинівської міської територіальної громади.
Для досягнення цілей, визначених регуляторним актом пропонується прийняття виконавчим комітетом Старокостянтинівської міської ради рішення «Про встановлення вартості проїзду пасажирів на міських маршрутах загального користування».
З метою приведення у відповідність до економічно обґрунтованих витрат діючого тарифу на послугу з перевезення пасажирів, автомобільними перевізниками виконані розрахунки тарифу.
Розрахунок тарифу, який наданий автомобільними перевізниками відповідає Методиці розрахунку тарифів на послуги пасажирського автомобільного транспорту, яка затверджена наказом Міністерства транспорту та зв’язку України від 17.112009 № 1175, яка застосовується органами місцевого самоврядування під час встановлення зазначених тарифів для перевізників.
- Оцінка виконання вимог регуляторного акта залежно від ресурсів, якими
розпоряжаються органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи, які повинні проваджувати або виконувати ці вимоги
Державний орган, для якого здійснюється розрахунок адміністрування регулювання:
Старокостянтинівська міська рада та її виконавчий комітет (назва державного органу)
Процедура регулювання суб’єктів великого і середнього підприємництва (розрахунок на одного типового суб’єкта господарювання) |
Планові витрати часу на процедуру |
Вартість часу співробітника органу державної влади відповідної категорії (заробітна плата) |
Оцінка кількості процедур за рік, що припадають на одного суб’єкта |
Оцінка кількості суб’єктів, що підпадають під дію процедури регулювання |
Витрати на адміністрування регулювання* (за рік), гривень |
1. Облік суб’єкта господарювання, що перебуває у сфері регулювання |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2. Поточний контроль за суб’єктом господарювання, що перебуває у сфері регулювання, у тому числі: |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
камеральні |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
виїзні |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
3. Підготовка, затвердження та опрацювання одного окремого акта про порушення вимог регулювання |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
4. Реалізація одного окремого рішення щодо порушення вимог регулювання |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
5. Оскарження одного окремого рішення суб’єктами господарювання |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
6. Підготовка звітності за результатами регулювання |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
7. Інші адміністративні процедури : |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Разом за рік |
Х |
Х |
Х |
Х |
0 |
Сумарно за п’ять років |
Х |
Х |
Х |
Х |
0 |
__________
* Процедура адміністрування регулювання для суб’єктів підприємництва Старокостянтинівською міською радою та її виконавчим комітетом не здійснюватиметься, відповідні кошти з міського бюджету не виділяються.
Порядковий номер |
Назва державного органу |
Витрати на адміністрування регулювання за рік, гривень |
Сумарні витрати на адміністрування регулювання за |
Сумарно бюджетні витрати на адміністрування регулювання суб’єктів великого і середнього підприємництва |
0 |
0 |
0 |
Питома вага суб’єктів малого підприємництва (малих та мікропідприємств разом) у загальній кількості суб’єктів господарювання, на яких поширюється регулювання становить 0,4 відсотків, тому розрахунок витрат на запровадження державного регулювання для суб’єктів малого підприємництва не проводився.
- Обґрунтування запропонованого строку дії регуляторного акта
Термін дії запропонованого регуляторного акта необмежений. Прийняття нового регуляторного акта відбуватиметься у разі збільшення або зменшення собівартості послуг. За підсумками аналізу відстеження результативності дії регуляторного акта, а також у разі потреби та з урахуванням відповідних нормативних актів до нього будуть вноситися необхідні зміни.
- Визначення показників результативності регуляторного акта
Показники результативності регуляторного акта будуть визначені шляхом аналізу статистичних даних щодо:
- оновлення рухомого складу (придбаних нових автобусів, в т. ч. пристосованих для перевезення осіб з обмеженими фізичними можливостями);
- кількості скарг та звернень по роботі громадського транспорту;
- відсоткового рівня забезпечення регулярності руху автобусів на маршрутах.
IX. Визначення заходів, за допомогою яких
здійснюватиметься відстеження результативності дії регуляторного акта
Оцінка ефективності регуляторного акта буде здійснюватись за допомогою базового, повторного та періодичного відстеження результативності в межах строків, передбачених Законом України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».
Базове відстеження результативності регуляторного акта проведено на етапі його підготовки до дня набрання чинності цього регуляторного акта.
Повторне відстеження результативності буде здійснюватись через рік з дня набрання чинності регуляторного акта.
Періодичні відстеження результативності будуть здійснюватися один раз на кожні три роки після проведення повторного відстеження результативності регуляторного акта.
Відстеження результативності дії регуляторного акта буде проводитись на основі статистичних даних, наявних в управлінні житлово-комунального господарства та інфраструктури виконавчого комітету Старокостянтинівської міської раади.
Начальник управління житлово-комунального
господарства та інфраструктури виконавчого
комітету міської ради Світлана ОВЧАР