Головна

  Військові суди в Україні: зміни   до  Закону  “Про судоустрій та  статус  суддів” (№ 13008  від 10.02.2025)

­

 Законопроект  пропонує  запровадити військові суди гарнізону, які  розглядатимуть:

·  військові кримінальні правопорушення, 

·  порушення правил та звичаїв ведення війни, 

· порушення законодавства про державну таємницю в Збройних Силах України та військових формуваннях, 

·  адміністративні справи, в яких стороною є військовослужбовець або орган військового управління, 

·  дисциплінарні правопорушення військовослужбовців.

Апеляційною інстанцією   військових  судів є військові апеляційні суди, які утворюються в апеляційних округах. Суддя військового апеляційного суду повинен пройти кваліфікаційне оцінювання, а також мати стаж роботи на посаді судді за спеціалізацією із здійснення кримінального провадження не менше п’яти років. 

До складу палати з розгляду військових справ Касаційного кримінального суду входять виключно судді, які мають стаж роботи на посаді судді за спеціалізацією із здійснення кримінального провадження не менше десяти років. У Касаційному кримінальному суді обов’язково створюється окрема палата для розгляду військових справ.

У розгляді справ, що стосуються військової служби, судді військових судів мають право залучати військових експертів для консультацій, роз’яснень або надання висновків з військових питань. Перелік акредитованих експертів затверджує ГШ ЗСУ. 

Судді військових судів зобов’язані протягом 1 року з моменту призначення на посади пройти обов’язковий курс спецпідготовки з питань військового права, військової дисципліни, тактики військових операцій та особливостей функціонування військових структур. А також проходити не рідше одного разу на 3  роки спеціалізовану підготовку з питань військового права в Національній школі суддів України. Програма підготовки затверджується Національною школою суддів України за погодженням із МОУ та ВРП.

Суддям, призначеним на посаду судді військового суду гарнізону, військового апеляційного суду, а також включеного до складу палати з розгляду військових справ Касаційного кримінального суду, присвоюються військові звання  офіцерського складу, починаючи  з молодшого   лейтенанта юстиції.  Притягнення суддів до відповідальності за військовими статутами або дисциплінарними статутами військовослужбовців не допускається. 

Вища кваліфікаційна комісія суддів України проводить конкурс на зайняття вакантних посад суддів військових судів гарнізонів  на основі рейтингу кандидатів за результатами кваліфікаційного оцінювання та з урахуванням особливостей:

· у конкурсі на зайняття вакантної посади судді може брати участь особа, яка відповідає вимогам до кандидата на посаду судді, за результатами кваліфікаційного оцінювання підтвердила здатність здійснювати правосуддя у відповідному суді та має стаж роботи на посаді судді за спеціалізацією із здійснення кримінального провадження не менше 3 років; 

·  для участі  в  конкурсі подається до Вищої кваліфікаційної комісії суддів України письмова заява про участь у конкурсі та про проведення кваліфікаційного оцінювання, а також документи, які підтверджують стаж роботи на посаді судді за спеціалізацією із здійснення кримінального провадження не менше 3  років.

Рекомендація: законопроект може мати позитивні наслідки для системи правосуддя: звуження  спеціалізації суддів, що  забезпечить    професійний  підхід до розгляду    справ, що  стосуються   військової служби.   

Водночас слід звернути увагу на такі моменти:

1. економічна складова створення військових судів гарнізону; 

2. незаангажованість  судів. 

Предметна підсудність військових судів гарнізонів (№ 13009 від 10.02.2025)

­

Проект передбачає, що військовим судам гарнізонів будуть підсудні кримінальні правопорушення проти порядку несення військової служби та правопорушення, передбачене ст. 330 КК України, якщо воно вчинене військовою службовою особою, військовослужбовцями, а також військовозобов’язаними та резервістами під час проходження зборів. 

Визначається, що судді будуть здійснювати судовий контроль за дотриманням прав, свобод та інтересів осіб. 

Також проект передбачає, що всі інші суди, окрім військових судів гарнізонів, з дня початку роботи таких судів, не матимуть права приймати до розгляду клопотання, скарги, обвинувальні акти у таких справах.  

Якщо клопотання та скарги надійшли до слідчих суддів звичайного суду і не розглянуті до початку роботи військового суду гарнізону, то вони передаються невідкладно до військового суду гарнізону для розгляду слідчими суддями цього суду. 

Якщо судовий розгляд у звичайних судах не закінчено до дня початку роботи військового суду гарнізону та військового апеляційного суду, такі кримінальні провадження передаються до військового суду гарнізону та військового апеляційного суду для розгляду. 

Судові рішення, які ухвалені звичайним судом першої інстанції і не набрали законної сили на день початку роботи військового апеляційного суду, оскаржуються до військового апеляційного суду.

Крім того, військові адміністративні правопорушення НЕ будуть розглядатися суддями районних, районних у місті, міських чи міськрайонних судів. Натомість такі справи будуть розглядати судді військових судів гарнізонів. Оскаржити таке рішення можна буде до військового апеляційного суду. 
 

Рекомендація: законопроект може мати позитивні наслідки для системи правосуддя:

1. розвантаження суддів; 

2. військова спеціалізація суддів.

Водночас  слід звернути увагу на такі моменти:

1. економічна складова створення військових судів гарнізону; 

2. спеціалізація суддів; 

3.  дотримання незалежності суддів. 

 Кримінальна відповідальність за порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію, вчинені керівниками ТЦК та СП, головами та членами ВЛК (№ 12442 від 27.01.2025)

Пропонується доповнити Кримінальний кодекс України такими статтями:

1. Порушення порядку проведення медичного огляду (військово-лікарської експертизи) для визначення придатності до військової служби, тобто:

·  умисне порушення, вчинене особою, уповноваженою на проведення такого медичного огляду, що призвело до призову громадянина на військову службу, який не підлягає такому призову (прийняттю, направленню) за станом здоров’я відповідно до закону, а так само призвело до звільнення від призову (прийняття, направлення) громадянина або до звільнення громадянина з військової служби за станом здоров'я.

2. Порушення військовою службовою особою порядку призову (прийняття) громадян на військову службу, тобто:

·  порушення, що призвело до призову (прийняття, направлення) на військову службу громадянина, який не підлягає такому призову (прийняттю, направленню) відповідно до закону, або незаконного звільнення громадянина від призову (прийняття) на військову службу.

Пропонується в умовах воєнного стану передбачити позбавлення волі на строк від 3 до 8 років з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк від 1 до 3 років. 

Крім цього, законопроект пропонує прирівняти до осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування у значенні статті 368-5. Незаконне збагаченняголів, їх заступників, членів та секретарів позаштатних постійно діючих військово-лікарських комісій або лікарсько-льотних комісій. 
 

Рекомендація Юридичної сотні: може бути підтриманий після доопрацювання.

Пільги сім’ям загиблих (померлих) ветеранів війни, сім’ям загиблих (померлих) Захисників і Захисниць України: зміни (№ 12463 від 03.02.2025)

Пропонується внести зміни до статті 15 Закону України “Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту”, а саме:

  • отримувачі одноразової грошової допомоги в розмірі 15 млн грн одночасно із призначенням їм цієї допомоги укладають договір про відступлення державі права вимоги до російської федерації відшкодування збитку у зв’язку із загибеллю члена сім'ї;
  • якщо з 14 квітня 2014 року призначено одноразову грошову допомогу у зв’язку із загибеллю (смертю) члена сім’ї  меншу ніж 15 млн грн, мають право на отримання перерахунку в розмірі, що становить різницю між фактично призначеною сумою та 15 млн грн.


Щодо відступлення права вимоги відшкодування в разі одержання одноразової грошової допомоги, то такі зміни є доцільними, оскільки це надасть державі можливість отримати репарації від російської федерації.

Що ж стосується надання права на одержання різниці між розміром ОГД, який був обчислений раніше, та розміром 15 млн грн, то необхідний висновок фінансового комітету.

Окрім того, внесення таких змін суперечить статті 16-2 Закону України “Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей”, за якою розмір одноразової грошової допомоги обчислюється відповідно до розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб на 1 січня календарного року, у якому загинув (помер) військовослужбовець, військовозобов’язаний або резервіст.


Рекомендація Юридичної сотні: потребує значного доопрацювання.

Поділитися

Контакти

Хмельницька область

м.Старокостянтинів, 

вул. Острозького, 41, 

індекс: 31100

тел: (038-54) 3-23-55

e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.